Whisky, wienervals och annat på W

W är väl inte direkt den mest använda bokstaven i svenska språket och därför var det svårt den här veckan.

Whisky brukar vara deckargubbars favoritdryck. Vem är din favoritwhiskeydrickare (eller favoritspritdrickare) i litteraturens värld?

Erik Winter är en riktig whiskysnobb. Egentligen är han en snobb när det gäller det mesta och min bild i huvudet av en perfektionist rimmar illa med tv-seriens Winter personifierad av Magnus Krepper. Jag tycker att Krepper är en fantastisk skådespelare men böckernas Erik Winter står långt ifrån honom.

Wienervals är en dans och jag vill att du berättar om en bok där det förekommer minst en dansscen.

Senaste dansboken jag läste var charmiga Street av Eva Susso där fyra ungdomar tränar inför en uppvisning.

En massa författare på W poppade upp i mitt huvud när jag försökte komma på uppgifter på w. Vem är din favoritförfattare på W?

Jag vet att jag skrivit om Katrina Wennstam tusen gånger, men jag måste göra det igen. En fantastisk författare till väldigt viktiga böcker.

Tänkte vända mig till älvdalskan för att få till det. Hoppas att den här sidan är korrekt och att wenndag betyder vardag. Vilken bok skildrar vardagslivet bäst?

Gunilla Bergensten skriver förvisso inte skönlitteratur, men hennes beskrivning av vardagslivet i Familjens projektledare säger upp sig är både läsvärd och tänkvärd.

När det gäller skönlitteratur tycker jag att den något skruvade vardagen i Smultron och svek är trevlig att läsa om. Har just inhandlat Vinbär och vemod för att följa familjen kring La Stella ännu en tid.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Whisky, wienervals och annat på W

  1. evacecilia skriver:

    Äsch, jag har ju både Winter och Wennstam med bland mina svar! Nåja, det får duga :).

  2. Cissi skriver:

    Jag tycker också om Katarina Wennstam (om man nu kan säga så efter att bara ha läst en av hennes böcker). Jag ville läsa Alfahannen (hade inte läst någon av henne tidigare) men föredrar att läsa böcker i turordning. Så nu har jag läst hennes första och den andra ligger på tur innan jag är redo för Alfahannen.

Kommentera

