Sommarlov my ass

Ursäkta min omogna rubrik, men jag blir lite småtrött. Lärarna får inte behålla något sommarlov, vi får behålla ferietjänstgöringen som innebär 45 timmar arbetsvecka under terminerna när eleverna finns i skolan mot att vi får ut övertidstimmarna i tid istället för pengar under sommarveckorna. Jag håller med Anna om att rubriker av det slag som finns i DN visar på okunnighet och dessutom på att lärare är riktigt dåliga på att synliggöra vad vi egentligen pysslar med på jobbet. Jag har skrivit om det här och upprepar ”Säg efter mig ‘lärare arbetar 45-timmar/veckan och får därför ut övertid i kombination med semester på sommaren’. Inget jäkla sommarlov.”

Frågan om varför vi egentligen ska vara nöjda med avtalet HÖK 10 är definitivt befogad. Det blir några kronor i plånboken, 3,5% på två år. Minst. Och det där minst vet vi sedan gammal snarare betyder mest. Inget att hurra över alltså, men pengar är inte allt. Killfröken skriver om de futtiga kronorna.

Dessutom blir det säkert så att skolan glöms av igen efter valet och att de blir fortsatt okej för kommunerna att misshandla verksamheten hur mycket som helst. Läs gärna vad Gudrun Schyman har att säga om saken.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Sommarlov my ass

  1. Ping: Tweets that mention Lite omoget lärargnäll: -- Topsy.com

  2. Tas sommarlovet bort lägger jag ner mina framtidsvisioner om att bli lärare en dag.

    Välkommen att kika förbi min nya blogg: http://bloggande.ninaruthstrom.se

  3. Skolan måste bort från SKL och det av många skäl. För det första måste vi återupprätta den likvärdiga skolan. För det andra måste skolan bli en demokratisk arbetsplats. Inget företag skulle överleva med en så odemokratisk och hårdhänt ledning. För det tredje behöver skolan bli mer demokratisk. Och vem tror att vi kan få elevdemokrati utan först etablera lärardemokrati?

  4. Ping: Nätpromenad - Språkmakargatan

Kommentera

