Nobelalfabetet B

Bokstaven B gäller den här veckan i Lyrans Nobelalfabet och här kommer en pristagare och en bubblare:

Pearl Buck fick priset 1938 med motiveringen ”för rika och äkta episka skildringar ur kinesiskt bondeliv och för biografiska mästerverk”. När jag var tonåring läste jag många av hennes böcker. De stod i mormors hylla och omslagen var glassigare än innehållet. Skildringarna av Kina fascinerade mig, men även de böcker som utspelade sig någon annanstans slank ner. Favoriterna var Pion och Porträtt av ett äktenskap, men jag läste också Draksådd, Kejserlig kvinna och Den goda jorden. Därmed är Pearl Buck den nobelpristagare jag läst klart flest böcker av.

En författare jag gärna vill få med på listan är Ann Tyler och då får jag också ta med en bok jag ännu inte läst, men som verkar väldigt bra, Back when we were grownups från 2001, som också blev film 2004. Hon tillhör kategorin, kvinnor jag älskat och nästan glömt.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nobelalfabetet B

  1. Ping: Tweets that mention Nobelalfabetet B | Lilla O -- Topsy.com

  2. Emma skriver:

    Hmm, har faktiskt en bok av henne som jag inte har last. Nu blev jag mer intresserad av att ta upp den!

Kommentera

