Xenofobi, xbox och annat på X

1. XXX avslutar brev med kyssar. Någon bokkyss du minns mer än någon annan?

Ganska länge höll svaret på att bli nej, men så kan man ju inte svara på sin egen fråga. Därför blir det en av de få tydliga kyssarna mellan Laura och Almanzo i Gyllene år. Almanzo har firat jul hos sin familj och återvänder sent på kvällen, mitt i en snöstorm. Laura är så överraskad av hans ankomst att hon bara står helt stum i bakgrunden medan hennes familj välkomnar honom. När han kommer fram och ger henne en guldbrosch i julklapp säger hon såklart tack, men han vill att hon tackar lite bättre och får då en kyss.

2. Malcolm X tillhör de stora ledarna i världshistorien. Berätta om en bok som handlar om en eller flera ledare.

Biografin om just Malcolm X av Alex Haley är faktiskt riktigt bra. Den räknas som självbiografi då Haley fungerar som spökskrivare. Aktuell då Malcolm X:s mördare just släpptes fri. Annars går tankarna återigen till American Wife av Curtis Sittenfeld och Charlie Blackwell som USA:s president.

3. Mina barn är så små att hemmet fortfarande är fritt från xbox xbox (för bokstavens skull då…) eller någon annan spelkonsol. Trots detta (eller just därför) vill jag att du berättar vilken bok du skulle vilja göra om till spel för just

Jag tror att Hungerspelen av Suzanne Collins skulle bli ett väldigt spännande spel för xbox. Pax för att vara Katniss

4. Den som lider av xenofobi är rädd för det som är främmande. Främlingsfientlig med andra ord. Har du läst någon bra bok som handlar om detta?

Utrota varenda jävel av Sven Lindqvist tar avstamp i Joseph Conrads Mörkrets hjärta och beskriver främlingsfientlighet och imperialism på ett målande sätt. Ett måste för alla!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Xenofobi, xbox och annat på X

  1. INtressant läsning som vanligt. Men jag är lite dålig på att kommentera.

    Du har väl inte missat min namninsamling mot könsspecificerade barnkläder?
    http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4623

    • Lilla O skriver:

      Har självklart skrivit under! Det får också gärna göras könsneutrala kläder i alla färger. Det blå måste kanske inte ha bilar på och de rosa en prinsessa. Jag jagar efter rosa kläder som funkar även för lillebror.

  2. Helena skriver:

    Starkt att komma på fyra frågor på X 🙂 Själv har jag inte lyckats komma på en enda minnesvärd kyss men förhoppningsvis kommer jag på något -mina svar kommer imorgon. Jag har inte läst Gyllene år men ni är många som är förtjusta i den så jag blir ganska sugen.

  3. Ping: Tweets that mention Xenofobi, xbox och annat på X | Lilla O -- Topsy.com

  4. Vixxtoria skriver:

    Jag tycker Almanzo och Lauras allra första kyss är bättre, faktiskt: De har som vanligt varit ute och åkt bakom hästarna på söndagsturen, och han lägger handen över hennes lite apropå, och låter en ring glida ner på hennes finger, och så är de förlovade (veckan innan hade han frågat om hon ville ha en ring, så det kom inte helt oväntat). När han sedan släpper av henne därhemma så säger hon ”Du får kyssa mig”, och så gör han det. Det är så självklart och romantiskt på samma gång 🙂

    Hungerspelen-spelet skulle jag gärna spela. Om man slapp vara hungrig som spelare, så klart!

Kommentera

