En vild och vacker Carmen

Se världens bästa kärleksopera i en totalt hämningslös version!
Så står det på Backa Teaterns hemsida om deras uppsättning av Carmen i regi av Mellika Melani och jag kan inte annat än hålla med. Hämningslös är ett bra ord för att beskriva det jag upplevde på teaterscenen i onsdags. Helt galet, men bra och tänkvärt. Min svärfar berättade dock om några bekanta till dem som åkt på bussresa med teatergruppen från en liten svensk stad och förväntade sig att få se en klassisk Carmen. De blev besvikna. Jag förstår det.

Backa Teatern är ungdomsscenen i Göteborg och inte sällan testas gränserna i deras uppsättningar. Jag har sett mycket bra där och Carmen var inget undantag. I ett samhälle förlamat av rädsla får vi möta henne, Don José och en massa hemska, unga terrorister. Eller förlåt, muslimer. Det är just denna rädsla som drivs med på ett, tycker jag, väldigt smart sätt. Skådespelarna rabblar texter från EU-kommissionen om terrorism och det är suggestivt, absurt och både tragiskt och roligt på samma gång.

Scenen är snygg, skådespelarna samspelta och karismatiska, musiken rätt häftig, men det är definitivt inte musiken som står i centrum. Jag gillar Rasmus Lindgren som en överaktiv Don José och kamerorna som ger scenen en annan dimension. Vi får se skådespelarna i fler vinklar än man brukar och av Ulf Rönnerstrand får vi också se mer än man kanske önskar, eller i alla fall räknar med att få se på en teaterscen.

Orestien var den unga publiken lätt uttråkad, här skrattade de högt och stod upp och jublade när föreställningen var slut. Det handlar om målgrupp och Backa Teatern når verkligen sin målgrupp. De når mig också, trots att jag är både gammal och grå.

Gammal och grå förresten, en av de mest minnesvärda scenerna är när fyra av skådespelarna studerar sig själva i spegeln och talar om alla ålderstecken som de ser. Roligt och hemskt, som allt annat i förställningen. Som åskådare pendlade jag mellan skratt och eftertanke. Jag tror inte att någon lämnar Carmen oberörd, sedan är jag ganska säker på att alla inte älskar den.

Det här inlägget postades i Kultur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

