Nobelalfabetet N

Dagens bokstav i Lyrans alfabet är N och här kommer en pristagare och en bubblare:

Nadine Gordimer fick priset 1991 med motiveringen ”som genom storartad episk diktning har – med Alfred Nobels ord – gjort mänskligheten den största nytta”. Gordimer föddes i Sydafrika 1923 och det är där hennes böcker utspelar sig. Priset tilldelades henne strax efter att Min sons historia utkom 1990 (på svenska först 1992).

Den enda bok jag läst av henne är Husvapnet som handlar om Harald och Claudia vars son Duncan anklagas för mord. En väldigt bra bok och det är dags att återupptäcka Gordimer tror jag.

New York Trilogin av Paul Auster är en mycket bra bok och trots att jag inte är något hysteriskt fan av herr Auster får han bli den jag nominerar till ett Nobelpris idag. Han skriver annorlunda, absurt och angeläget.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nobelalfabetet N

  1. Ping: Tweets that mention Nobelalfabetet N | Lilla O -- Topsy.com

  2. Lyrans Noblesser skriver:

    Jag har fortfarande inte lyckats läsa ngt av Auster trots att jag har tre böcker av honom i hyllan. Bättring lovas!

  3. Lilla O skriver:

    Har ett par till i hyllan som jag borde läsa, maken älskar honom!

Kommentera

