Det där om hundra möjligheter

I skolan ska elever ges fler möjligheter än de som de rådande könsrollerna tillåter. Skolan är visserligen bara en liten del av samhället, men det är inte en ursäkt till att inte arbeta för att bryta de mönster som jag är övertygad om begränsar alla människor.

Det handlar inte om att tvinga tjejer att snickra eller för den delen förbjuda pojkar att göra det. Däremot blir jag vansinnig på dem som säger saker i stil med ”varför ska det handla om killar och tjejer och inte individer?” och sedan lutar sig tillbaka och göra absolut ingenting. För visst handlar det om individer, men tyvärr får dessa individer olika möjligheter att utvecklas maximalt.

Så här står det i dagens SvD:

”Lärare förväntar sig ofta att flickor ska vara flitiga och hjälpsamma medan pojkar förväntas vara bråkiga och mer ointresserade av skolan, enligt en rapport från regeringens delegation för jämställdhet i skolan.”

Byt sedan ut Lärare mot samhället eller de flesta människor.

Olika förväntningar och olika krav på elever baserat på kön. Olika förväntningar och olika krav på människor baserat på hur de ser ut mellan benen. Är inte det sjukt?

Läs gärna Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 och fundera sedan över hur farligt det är att öka människors möjligheter.

Christer skriver också om artikeln liksom Rebecka på Skrietbloggen.

Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Det där om hundra möjligheter

  1. Vilken tur att jag läsaer din blogg – hade missat artikeln annars

  2. Ellinor/ellison skriver:

    Åh lila, läckert! Jag fegade ur för jag kunde inte bestämma mig för vilken färg, så det blev vita. Men det blir säkert fler och då ska jag bli lite wild and crazy och välja någon cool färg ;)

  3. evacecilia skriver:

    Håller med dig. Men jag tillhör dom som gärna säger att man ska fokusera på individen istället för på könet (fast jag lutar mig inte tillbaka och gör ingenting…). För det är väl dit vi strävar. Att individen ska få möljighet att välja vem han/hon vill vara och hur han/hon vill vara utan att någon annan på förhand definierat vad som är rätt och fel – beroende på vad man har mellan benen. Vi behöver öva mycket på att inte göra skillnad i vårt bemötande av barnen…

    • Lilla O skriver:

      Jag menar absolut inte att det är fel att fokusera på individen, tvärtom. Däremot har jag många gånger hört det som en förklaring till varför vi inte behöver arbeta alls med bemötande i skolan och det gör mig vansinnig. Som mamma till två pojkar vill jag absolut inte att de ska få stämpeln lat och stökig bara för att de råkar vara killar.

      Mycket övning krävs!

  4. Pingback: Nina Ruthström – bloggar från spinnsidan » Blog Archive » Flickor ska vara flitiga och hjälpsamma medan pojkar förväntas vara bråkiga och mer ointresserade av skolan

Kommentera

