Den slutgiltiga lösningen

Nu ska alla problem med obehöriga elever lösas. Alla föräldrar och elever kommer att ha full koll på vilka kunskaper ungarna har. Lärarna kommer säkert att få högre status, arbetsmiljön i skolan förbättras och alla kommer säkert att gå omkring i ett skimmer av lycka och harmoni. Anledningen? Betyg ska ges från år 6. Det är nämligen herr Björklunds lösning på allt. Betyg från år 6. Nu kommer ett stort antal lärare som aldrig satt betyg börja göra det. Från år 6. Eller helst från år 4. För tydlighetens skull. Tydligen.

För mig är betyg inget annat än ett försök att konkretisera något som är långt mer komplicerat än en bokstav kan uttrycka. Fler nationella prov med frågor som är enkla att rätta är inte heller lösningen. För självklart kan två lärare inte bedöma en text exakt likadant. Filippa Mannerheim skriver om den komplicerade bedömningen på Dagens Skola. Lösningen på det faktum att två personer skulle bedöma en text på olika sätt är inte att sluta låta eleverna skriva texter. Att utveckla ett gott språk i tal och skrift är en av de viktigaste sakerna elever ska lära sig i skolan. Nyckeln till framgång är för mig inte betyg från år 6 där ungar får en bokstav stämplad i pannan, istället handlar det om samarbete mellan lärare, tydliga omdömen till elever och föräldrar om elevernas kunskapsutveckling, förutsättningar, starka och svaga sidor. Det är bra mycket mer tydligt och konkret än ett betyg. För vad säger egentligen en bokstav?

Filippa Mannerheim skriver också fantastiskt bra om det absurda i betygssättning då hon berättar om sonen som springer en halv minut för långsamt på friluftsdagen och då får G istället för VG. Tydligt är det absolut, men jag delar Filippas rädsla för att detaljer och enstaka prövningar kommer att överskugga helheten.

Helheten är det viktiga. Att dela in kunskapen i små, isolerade, mätbara uppgifter ger inte något annat än tillfällig kunskap. För att den ska stanna kvar krävs ett sammanhang och en helhet. Om betygssättning och prövningar tar all tid är jag övertygad om att kunskapsnivån hos eleverna kommer att sjunka. Betyg från år 6 löser absolut ingenting. Bara betyg är inte nog.

Jan Björklund tror dock att betyg tidigare både kommer att göra eleverna mer motivera och samtidigt mindre stressade. Lärarlyftet ska lösa fortbildningen för de mellanstadielärare som inte satt betyg tidigare och endast behöriga lärare ska få sätta betyg. Någon ökad arbetsbelastning ska det dock inte innebära. Måste vara skönt att ha hittat en universallösning.

Lämna gärna besluten om skolan till dem som faktiskt känner till hur den fungerar, istället för att återigen göra den till en valfråga. Behöver jag säga att Flumpebloggen inte är imponerad?

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Den slutgiltiga lösningen

  1. Ping: Betyg från år 6 | Christermagister

  2. Ping: Tweets that mention Den slutgiltiga lösningen | Lilla O -- Topsy.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s