Kom igen nu Harry

En seriemördare härjar i Norge och det finns bara en man som kan fånga honom. Eller henne, men brukar det inte vara en man?Harry Hole är hjälten såklart och Kaja Solness vid Oslopolisen skickas ända till Hong Kong för att hämta hem honom. När hon till slut får tag på honom är det ingen vacker syn hon möter

Jag börjar faktiskt bli lite trött på Harry Hole. Jag trodde att han skulle skärpa sig lite, men i Pansarhjärta är det värre än någonsin. Smått otroligt att Norge skulle ha så dåligt med skickliga poliser att de måste leta upp den försvunne och försupne Hole i Hong Kong där han gömmer sig för den kinesiska maffian. Jag köper inte riktigt den delen av historien som känns som ett onödigt spår. Det hade räckt att han stuckit, vilket faktiskt hade varit förståeligt efter fallet med Snömannen, men med den kinesiska maffian blev lite väl mycket av det goda.

Ett samband mellan de döda hittas, de har alla övernattat i samma fjällstuga. Samma natt. Om inte en sida i gästboken varit utriven hade det bara varit att åka och plocka in mördaren, men så enkelt är såklart aldrig.

Pansarhjärta är den åttonde boken av Jo Nesbø och jag har läst alla utom  nummer 7. De flesta har jag tyckt om, men jag är tveksam till nummer 8. Nästan 650 sidor är i mesta laget och jag tror att Nesbø hade tjänat på att koka ner historien lite. Grundhistorien är riktigt spännande, men allt farande fram och tillbaka i världen och alla sidospår gör att läsningen går lite trögt. Det är inget bra tecken när jag räknar hur många sidor som är kvar i en bok och i Pansarhjärta gör jag det ofta.

Jag gillar som sagt Jo Nesbø och hans hjälte Harry Hole. Förra boken Snömannen var helt fantastisk. Pansarhjärta känns dock som en mellanbok, en väldigt tjock sådan och Harry blir nästan en karikatyr av sig själv. Ingen höjdare det här tyvärr, men jag ger inte upp varken Harry eller Jo ännu.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kom igen nu Harry

  1. Ping: Tweets that mention Kom igen nu Harry | Lilla O -- Topsy.com

  2. Daniel skriver:

    Nej Harry Hole kommer tydligen aldrig att skärpa sig. Har iof bara läst Kackerlackorna men jag tröttnade på Hole på direkten. Var inte så impad av Nesbö heller men där kan man ju tycka olika förstås.

Kommentera

