Yta, Yggdrasil och annat på Y

Dags för Y mina vänner och det var om möjligt ännu svårare än förra veckan att komma på frågor. Våga inte klaga alltså…😉

Yggdrasil är världsträdet med tre rötter i den nordiska mytologin där de tre nornorna bor. Berätta om en bok där mytologi har betydelse.

Jag lämnar den nordiska mytologin för den grekiska och lyfter fram Platons Symposion som innehåller teorin om hur människorna fick en äkta hälft som de ständigt letar efter. På den tiden då människorna satt ihop två och två blev de för mäktiga och gudarna bestämde då att dela på dem. Vissa satt ihop man-kvinna, men det fanns också par bestående av två män eller två kvinnor. Just hyllandet av kärleken mellan män och pojkar tillhör inte det mest sympatiska i skriften, men jag gillar den okomplicerade synen på homosexualitet.

Kan du berätta om en riktigt ytlig bok som du har läst?

Ytliga böcker är för mig de böcker som inte förmår beröra mig alls, utan bara skrapar på ytan. Böcker med platta karaktärer och intetsägande intrig. Med den definitionen väljer jag Bara vanligt vatten av Kajsa Ingemarsson som jag kallade fullständig smörja när jag recenserade den och det står jag för.

Yta kan i vissa fall vara avgörande för hur böcker betraktas. Vilket är det vackraste/bästa/coolaste/fulaste/tråkigaste bokomslag du vet?

Omslagen till Kallentofts böcker om Malin Fors är snygga, speciellt det till Höstoffer.

Östergrens bok får representera riktigt tråkiga omslag. Lockar inte till läsning alls.

Ett sanslöst fult omslag som jag uppmärksammat förut!

Och ett riktigt färgglatt och trevligt!

Finns det någon avslutad bokserie som du önskar att det fanns ytterligare böcker i?

Jag skulle gärna läsa fler böcker i Anne B Ragdes serie om släktingarna på gården Neshov, men det har hon väl mer eller mindre lovat att det inte blir.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Yta, Yggdrasil och annat på Y

  1. Helena skriver:

    Jag håller verkligen med dig om omslagen – jag kände ett stort motstånd mot Östergrens bok just på grund av det avgrundstråkiga omslaget, hade nog inte läst om den inte varit bokcirkelbok. Svampomslaget hade passat bättre på en svampbok förstås men inte ens där hade det varit lyckat🙂 Kallentofts böcker är dock alltid snygga och sticker ut lite, alltid trevligt att skylta med på biblioteket (när de för ovanlighets skull inte är utlånade vill säga).

  2. Ping: Tweets that mention Yts, Yggdrasil och annat på Y | Lilla O -- Topsy.com

  3. Ja Anna B Ragde gillade ju jag med som bara den

  4. Har du sett Hedwig and the Angry Inch (musikal/film)? Just den delen av Symposium har inspirerat till en otroligt fin låt som heter The Origin of Love ( http://www.youtube.com/watch?v=-YO9FpWX57E )

Kommentera

