Om gubbväldet både förr och nu

Titti har gjort en Vill-inte-läsa och det är en riktigt kul idé. Jag har inte kommit på så många böcker jag absolut inte vill läsa, men det är möjligt att jag snickrar ihop en egen lista någon gång.

Några böcker som jag absolut inte är sugen på att läsa är dem om 22 gubbar som styrt Sverige skrivna av 22 författare varav 19 gubbar som självklart inte kvoterats in eller så. Okej att alla statsministrar varit gubbar, det ändras förhoppningsvis i höst, men att 2010 låta ett så här gubbigt projekt genomföras är lite, tja gubbigt. Sveriges statsministrar under 100 år heter samlingen som är den första att få etiketten ”Vill inte läsa”.

Anna-Klarta Bratt ifrågasätter könsfördelningen bland författarna och menar att det handlar om ett typiskt fall av män-väljer-män-syndromet som jag brukar kalla snoppkvotering. Medlemsskap i herrklubben Sällskapet torde också ha varit en avgörande merit. Bratt har med hjälp av Rättviseförmedlingen hittat ett gäng andra tänkbara skribenter som borde medverkat. Utan snopp förvisso. Men kvotering kan vi ju inte hålla på med. Det ska ju vara kompetens och inte kön som avgör. Eller?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Om gubbväldet både förr och nu

  1. Precis! Folk blir upprörda när man talar om kvotering nusom om det vore nått nytt, men ”snoppkvotering”har ju på gått i alla tider och på går fortfarande.

  2. Helena skriver:

    Ja, de där statsministerböckerna verkar rätt rejält gubbiga och trista. Det är en lite tråkig fokusering på person framför politiska strömningar också som jag inte gillar. De finns definitivt på min inte läsa lista också.

  3. Ingrid skriver:

    Statsministrar har jag heller ingen större lust att läsa om- det känns ”grått” och ospännande. Ingen av dem lockar….

  4. Den där hamnar nog också min min inte-läsa-lista🙂

  5. agnes i Lund skriver:

    Just nu vill jag absolut inte läsa klart – vågar nästan inte säga det – Darling River av Sara Stridsberg. Orkar inte med destruktiva relationer och barn som far illa, det må vara hur vackert skrivet som helst.

Kommentera

