Dags för utvärdering

I fredags utvärderade eleverna sin tid på Individuella Programmet, samma utvärdering brukar användas vid varje terminsslut. Det är i första hand en utvärdering av personalen och hur deras bemötande har varit, men också om skolan i helhet och huruvida de känt sig trygga och säkra. När det gäller innehållet i undervisningen används istället loggböcker.

Mer personligt än så här tycker jag inte att en utvärdering ska vara. Eleverna har visserligen möjlighet att skriva något om en enskild lärare och gör det någon gång, men ofta ger de ett omdöme om de fyra lärare de träffar oftast. Det finns frågor om ämnena, vilket indirekt blir om lärarna.

När jag fyller i en enkät spelar dagsformen in. Är det en period som är stökig på skolan, med en otydlig ledning kommer mina svar att påverkas av det, trots att resten av året kanske varit väldigt bra. På samma sätt kan eleverna påverkas av en enskild händelse. Att då göra dessa utvärderingar offentliga och använda dem i lönesättningen av lärare är vanskligt.

Jan Björklund skriver på DN debatt under rubriken ”Elever ska inte vara med och bestämma lärarens lön” om betygssättning på lärare. För en gångs skull håller jag med honom i nästan allt.

Jag kan förstå tanken med betygssättning av lärare, men jag tycker att kommunerna som vill använda sig av det har tänkt lite kort. Dels är det som Björklund skriver en risk att maktbalansen i klassrummet ruckas, men det finns också en uppenbar risk för betygsinflation. Redan nu pressas lärare i vissa fall att sätta ett högre betyg än eleven är värd, vilket säger allt för mycket om den låga status yrket ännu har.  ”En ansvarskännande lärare är inte alltid populär hos alla elever” skriver Björklund och det är något man måste komma ihåg. Det lättaste och trevligaste är såklart att sätta ett högt betyg på en elev. Varför göra det svårt för sig?

Jag har tidigare skrivit så här:

”Det är skillnad på betyg och utvärdering. Elever ska självklart få utvärdera sina lärare, men de är inga arbetsgivare och dessa utvärderingar bör endast nå läraren och arbetsgivaren. Att de skulle vara ‘allmän egendom’ är bara löjligt.

Betygssättning är ingenting man gör med vänster hand i sömnen. Det finns tydliga direktiv från Skolverket om vad som ska betygssättas. Blanda därför inte ihop den utvärdering elever ska göra med den betygssättning som lärarna gör.

Läraryrket ska inte vara en popularitetstävling. Vem är egentligen en snäll lärare, den som sätter ett betyg på en elev trots att eleven i fråga inte nått målen, eller den som faktiskt vågar sätta ett korrekt betyg trots att det blir reaktioner?”

Jag tycker fortfarande att lärare ska utvärderas, men det är snarare arbetsgivarens ansvar att ha koll på vad som händer i klassrummet och i en dialog med elever och lärare bilda sig en uppfattning. Det måste finnas tid för rektorer att vara pedagogiska ledare, som det är nu sitter de med tusen uppgifter gällande organisation och ekonomi.

Jag fick besök av min chef i klassrummet förra veckan och jag uppskattade det. Det är kul om han blir en del i arbetet kring eleverna så att de vet vem de ska vända sig till om de har problem med någon lärare. Jag tror på dialog snarare än  betygssättning. Om arbetsgivare vill ha koll på lärarnas arbete skulle jag föredra att de själv tog reda på vad som händer i klassrummet istället för att förlita sig på elevernas betyg.

Vår utvärdering får min chef gärna göra offentlig. Den är nämligen otroligt positiv. Med några undantag trivs de fantastiskt bra med sina lärare och klasskamrater. Eleven som jag sagt till ordentligt någon timme innan utvärderingen gjordes för att hon kommer sent i princip varje dag var dock inte direkt nöjd. Självklart ska hennes svar tas på allvar, men samtidigt måste de som tolkar utvärderingen inse att dagsformen kan vara väldigt avgörande.

Jag har också skrivit om ämnet här.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dags för utvärdering

  1. Du skriver så bra!!! Håller med dig i allt, Lilla O!🙂

  2. Ping: Att sätta betyg « You're no different to me

Kommentera

