En ovanligt busig kompis

I Tyranno av Kristina Murray Brodin får vi träffa Sarah som en dag fåren ny, väldigt speciell kompis som heter Tyranno. Tyranno är en väldigt busig tyrannosaurus som har flyttat hem till henne och pappa.  Vid frukosten välter Tyranno ett glas och det är bara början. Han följer med Sarah till förskolan och ställer till med en massa saker. Tyranno vill nämligen inte göra som man ska. Inte sitta still på samlingen, inte vara snäll mot de andra barnen på gården och definitivt inte bli tillsagd. När fröken Anders säger till Sarah att sluta bråka blir hon ledsen, för det är ju faktiskt inte hon utan Tyranno som är den som hittar på allt bus. De gömmer sig i ett skåp tills pappa kommer.

Tyranno är en väldigt söt berättelse om en ovanlig låtsaskompis. Jag gillar Bettina Johanssons illustrationer som innehåller så många detaljer. Grabbarna O gillar att titta på bilderna och prata en massa om sin och Sarahs förskola. De har ingen fröken som heter Anders och inget skåp att gömma sig i, men de har många andra snälla fröknar och en ganska bra garderob som man skulle kunna krypa in i. Men eftersom de inte har någon Tyranno som bråkar kanske de inte behöver gömma sig.

Tyranno är utgiven på Vombat Förlag som är ett queerfeministiskt förlag, vilket märks utan att det blir påklistrat. Vi har också läst Murray Brodin och Johanssons andra bok Maskerad som också är väldigt rolig. Fröken Anders finns med även i denna bok dansandes iklädd rosa fjäderboa. Underbart. Jag rekommenderar verkligen både Tyranno och Maskerad till barn som är i mina grabbars ålder 3-5 eller runt där.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En ovanligt busig kompis

  1. Helena skriver:

    Det låter som en helt perfekt bok för mina barn. Queerfeministiskt (som jag vill ha det) och dinosaurier (som barnen kräver) – kan det bli bättre?

  2. Ping: Tweets that mention En ovanligt busig kompis | Lilla O -- Topsy.com

  3. Vixxtoria skriver:

    Jag håller med Helena. Vi är i desperat behov av dinosaurieböcker härhemma (fast egentligen skulle vi nog behöva nån slags faktabok, för jag kan nästan inte namnet på någon dinosaurie, och snart har jag mist all respekt i dotterns ögon för att jag inte ens känner igen en stegosaurus (jag tror att det är de som har liksom en krans med taggar runt huvet. Ungefär som Shakespeare, alltså.)

    • Lilla O skriver:

      Jag har pluggat dinosaurier för att kunna hänga med grabbarna! Det finns en serie med Lätta fakta som är ganska bra, finns om dinosaurier, farliga djur, väder, havet och en massa annat. När det gäller dinosaurier är nog favoriterna ändå Sara Shephards färgglada böcker: https://lillaosblogg.wordpress.com/2009/10/12/grabbarna-os-laskiga-favoriter/

    • Lilla O skriver:

      Stegosaurus har förresten plattor på ryggen…😉

    • Helena skriver:

      vixxtoria: Har ni läst Sara Sheppards böcker ”Det var en gång… Massor av dinosaurier” och ”Varning för köttgänget”? Plugga in alla mer eller mindre svåruttalade namnen där så lovar jag att du kommer att stiga rejält i dotterns aktning😉 Min tjej har blivit lite småsur på att namnen är så svåra att uttala så hon ger dem egna namn, just nu kallas dinosarna här mest Bob och annat enkelt men jag antar att lärlusten kommer tillbaka…

Kommentera

