Hur definiera en bra bok?

När jag läst en bok brukar jag skriva om den och sedan ger jag ett betyg. Vad menar jag egentligen med dessa betyg? Vad är en bra bok enligt mig?

1 betyder att du definitivt ska undvika

2 att det är okej, men rätt så tråkigt

3 är en bra bok helt enkelt, varken mer eller mindre

4 en läsvärd bok som jag njöt av och tycker att du ska pröva

5 är en fantastisk bok som ingen borde missa

Och liksom i skolans värld säger betygen inte mycket om vad som egentligen gömmer sig mellan pärmarna. Vad jag menar att en fantastisk bok är. Därför måste betyget såklart kombineras med ett omdöme, eller varför egentligen inte ett omdöme utan betyg. En siffra kan invagga oss i en falsk visshet om att vi vet precis hur boken är.

Enkelt kan jag säga att en bra bok är en bok som är välskriven och som berör, men det säger ingenting. Vad är ett bra språk? Svaret på denna fråga är synnerligen subjektiv. På samma sätt kan en bok som berör mig vara totalt ointressant för någon annan. Jag förstår till exempel inte alls storheten i J D Salingers Räddaren i nöden och det beror troligen på att jag har fel kön, fel ålder och kanske också att jag lever i fel tid. Alla böcker åldras inte med värdighet. Jag läser till exempel Främlingen av Albert Camus och jag förstår inte alls grejen. Kanske kommer jag att tycka om den om jag läser mer, men väldigt ofta har jag svårt att engagera mig i böcker som har en huvudperson som jag inte förstår eller tilltalas av. Det betyder inte att jag bara vill läsa böcker om trevliga och glada människor, men de måste på något sätt nå mitt hjärta, eller i alla fall fascinera mig.

En bra bok både tilltalar mig och talar till mig. Personerna är levande och har något viktigt att berätta. Något som stimulerar både hjärna och hjärta. Hjärna på så sätt att jag lär mig saker, men också för att den får mig att fundera vidare. Därför kan även en till synes ytlig bok tala till mig. Att den talar till hjärtat och ibland även till tårkanalerna är definitivt ett bevis på att den berör.

En annan av de böcker jag läser just nu är Elin Boardys Allt som återstår (inte att förväxla med Patricia Cornwalls bok med samma namn som också är läsvärd) som med sin lågmäldhet egentligen kräver mer koncentration än jag borde kunna ge just nu, men som ändå tagit tag i mig. Emma har nästlat sig in i mina tankar. Hon finns där även då jag inte hinner läsa och jag funderar på vad som ska hända henne. Hur hennes liv ska bli, hur det har varit och jag vet att jag snart ska få veta. Hon lever, trots att hon egentligen bara är några svarta bokstäver på vitt papper.

Språket som Emma för med sig gör också läsningen njutbar. Språket är viktigt. Ett bra språk är för mig ett språk som hyser formuleringar värda att skriva av och minnas. Det är inte många författare som besitter denna konst, men de finns. Bäst är det egentligen när språket är till synes enkelt, men som ibland blixtrar till. För mycket av det goda är inget att sträva efter. Då suckar jag något om det irriterande pretentiösa och tröttnar snart. Ett bra språk imponerar mig, är personligt, gärna lite gåtfullt med pauser som gör att läsaren måste fylla i.

Om det är rösten som är viktig går det inte att undvika vissa genrer egentligen, även om jag gör det. Rösten kan komma från en gammal man, en by, en forensisk antropolog, en döende kvinna, det spelar egentligen ingen roll bara rösten finns där och talar till just mig just nu. Den rösten är garanten för en bra bok.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Hur definiera en bra bok?

  1. Ping: Tweets that mention Hur definiera en bra bok? | Lilla O -- Topsy.com

  2. Intressanta funderingar, ja, rösten är viktig.

  3. bai skriver:

    Eg er veldig einig det du skriv om ”rösten”. Eg har akkurat lese to bøker, begge i ein sjanger eg vanlegvis utstår, men som eg har fått anbefalt frå folk som har lik smak som eg. Og eg liker dei – det er ikkje bare sjanger og innhald som avgjer, men også ein meir ubestemmeleg sak. Og stemme er eit flott begrep på dette.

    Har du forresten lese Horace Engdahls Beröringens ABC – en ässa om rösten i litteraturen? Eg brukte ein del av tankane hans og stemmebegrepet hans i samband med masteroppgåva mi, og det er veldig interessant, om du vil lese meir om dette med ”röst”.

    • Lilla O skriver:

      Tack för tipset! Skulle vara intressant att läsa något av Horace.

      • bai skriver:

        Då anbefaler eg deg å lese denne. Ho er litt sånn midt mellom populærvitenskapeleg lett og litteraturvitenskapeleg tung, men veldig interessant.

  4. Monika Häägg skriver:

    Det är någonting magiskt över en bok som är läsvärd. Den ”tar tag” och släpper inte förrän den sista sidan är läst. Där finns en osynlig drivkraft som gör det oemotståndligt att sluta läsa. Oavsett vilket ämne boken avhandlar eller vilket språk som används. Boken kräver att du läser vidare…

  5. Lyrans Noblesser skriver:

    Intressanta kommentarer om rösten och språket. Själv uppskattar jag dock ofta böcker med svårtillgängliga huvudpersoner, som t ex i Mardrömmen och Främlingen. Huvudsaken är att de är psykologiskt trovärdiga. Det är faktiskt mitt allra viktigaste krav.

    • Lilla O skriver:

      Psykologiskt trovärdiga, det är nog också subjektivt. Ibland kan jag finna en väldigt irrationell och osannolik person trovärdig, men ibland fungerar det inte. Det kan vara svårt att förklara vad det är som gör att personerna inte tilltalar mig.

    • bai skriver:

      Det er eit av dei viktigaste krava eg også stiller.

  6. Ylva skriver:

    Det är som du säger väldigt subjektivt vilka böcker som är ”bra” och man får försöka hitta andra människor som har samma smak som en själv. Jag har märkt att du ofta tycker lika som jag om böcker. Jag tyckte inte heller om Räddaren i nöden och Främlingen som jag läste på litteraturvetenskapen. Vad tycker du om Dvärgen av Pär Lagerkvist, om du läst den? Jag tyckte inte om den, men vi har många lärare som gillar den och nu finns den inte att få tag i (vilket jag i och för sig tycker är dåligt när det är en klassiker och nobelpristagare).

Kommentera

