Nobelalfabetet J

Dags för bokstaven J i Lyrans Nobelalfabet och presenterar en nobelpristagare och idag faktiskt två bubblare då jag inte kunde välja mellan dem:

John Steinbeck fick priset 1962 och jag har mycket mer att upptäcka inom hans författarskap då jag bara läst de korta romanerna Pärlan och Möss och människor. Motiveringen som akademien gav var: ”för hans på en gång realistiska och fantasifulla berättarkonst, utmärkt av medkännande humor och social skarpsyn”

Och så två bubblare då och den första är Maya Angelou, som faktiskt föddes Marguerite Ann Johnson, med en löjlig svensk titel Jag vet varför burfågeln sjunger. Boken är första delen i en självbiografisk serie och en mycket bra bok. Faktiskt en av Oprahs favoriter och då är det klart den är bra. ”A bird doesn’t sing because it has an answer, it sings because it has a song” står det på Angelous hemsida och det är ett vacker citat. En fascinerande kvinna, som har gjort mycket, även om det är få av hennes böcker som fått något genomslag här. Hennes självbiografier har samlats i en volym och den senaste boken heter Letter to my daughter.

Joy Luck Club av  Amy Tan får symbolisera min andra bubblare, som  tillhör de kvinnor jag älskat och nästan glömt. Just Joy Luck Club är väl en av de mest kända och den har också filmatiserats. Den första jag läste var Köksgudens hustru och jag gillade verkligen blandningen mellan nutid och tradition. The hundred secret senses är en annan favorit, men den senaste Saving fish from drowning har jag inte läst. Tid att återupptäcka Amy Tan helt klart.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nobelalfabetet J

  1. Nina skriver:

    O ja just ja! Amy Tan! Jag grinade som ett barn när jag såg Joy Luck Club på bio och kunde därför inte läsa boken, för jag visste inte hur jag skulle reagera (knäppt eller hur?!). Men jag köpte Köksgudens hustru på en bokrea för hundra år sedan, och jag har faktiskt glömt bort den i alla mina travar med olästa böcker genom åren … Dags att ta fram den kanske?!

Kommentera

