Hur viktig är bokhandeln?

Jag gillar bokhandlar. Att gå runt och läsa på baksidorna av böckerna, klämma lite, bläddra lite. Det är mysigt helt enkelt. men inte så mysigt att jag är beredd att betala dubbelt så mycket för en pocketbok som jag kan göra i någon nätbutik.

DN har satt ihop en sommarkasse med pocketböcker och shoppat loss på ett gäng olika ställen. På Adlibris borde man vara mycket nöjd idag, då kassen visade sig vara billigast hos dem. Jag handlar både hos Adlibris och Bokus (tyvärr, borde inte köpa böcker alls) och gillar designen hos Bokus bättre, men visst är priset viktigt. Nya Kids-avdelningen (vad är det för fel på barn?) är bra och kan bli ännu ett skäl till att välja Adlibris.

Nu har jag ingen höjdarbokhandel i närheten, men när jag bodde i Majorna köpte jag ofta böcker i favoritbokhandeln på Mariaplan, trots att det ibland kostade några kronor mer. Bra bokhandlar med kunnig personal är värd sitt pris. Jag hoppas och tror att de kommer att överleva trots allt. Jag kan fortfarande gå till Mariaplans bokhandel ibland bara för att uppleva miljön.

Bra skivaffärer fyller på ett sätt samma funktion och Bengans på Stigbergstorget är en fantastisk sådan. Det var väldigt länge sedan jag köpte en cd-skiva, eller nu ljuger jag, grabbarna fick en gammal Absolute Music för 59 spänn i lördags. De älskar fortfarande förra årets melodifestivallåtar tyvärr. Allt som inte är Manboy funkar visserligen. Det var kul att se dem uppträda, dansa, vifta på rumpan och sjunga på hemmagjord engelska kanske tio gånger, men nu har jag för länge sedan tappat räkningen.

Tillbaka till Bengans. När vi var unga och barnlösa brukade vi ofta ha cd-frukost. Då gick vi till Bengans vid elva-tolv sådär, valde med omsorg ut ett gäng skivor, lyssnade på dem, köpte ett urval och gick sedan till Zenit och åt goda mackor, drack starkt kaffe och pratade om våra köp. Det var ett tag sedan nu, men vi pratar ofta om att vi borde ha en cd-frukost. Sist vi försökte visade det sig att varken Bengans eller Zenit var öppet. Frågan om när morgonen infaller har helt klart ändrats.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Hur viktig är bokhandeln?

  1. Magix Bokbabbel skriver:

    Zenit!! Det bästa med Göteborg!❤ Men när är det inte öppet, det har aldrig hänt mig under tiden jag bodde där eller under de besök jag gjort där!

  2. Ping: Tweets that mention Hur viktig är bokhandeln? | Lilla O -- Topsy.com

  3. Bengans ska tydligen öppna i huvudstaden med.. Partille har ju fin bokhandel.

  4. mariasbokliv skriver:

    Bokhandel är suveränt för möjligheten att klämma och bläddra så jag brukar stödköpa hos trevliga bokhandlar. Under bokrean stödköpte jag ryyyyyyysligt mycket hos den fristående lilla boklådan i grannkomunen men det var ju för en god sak!

  5. Jossan skriver:

    Åh, det vore ju härligt att njuta av god fika på Zenit och botanisera bland skivorna på Bengans.

  6. Bokomaten skriver:

    Haha, ja begreppet morgon har onekligen ändrats med åren. Vilken härligt mysig liten tradition ni hade. Jag blir helt sugen på morgonfika.:) Jag har aldrig varit på Bengans irl, men faktiskt har jag köpt en skiva via deras nätshop! De har nämligen ett otroligt utbud också i jämförelse med många andra ställen.:)

  7. Karin Berg skriver:

    Jag handlar gärna på en bokhandel men för det mesta via nätet. Tycker om atmosfären och kunskapen hos de flesta som arbetar på en bokhandel.

Kommentera

