Köp en bok till mor (om du vågar)

Det är visserligen lurigt att ge bort böcker som Annina Rabe påpekar i SvD.  Precis som jag funderade kring igår är läsning en mycket subjektiv upplevelse. Att läsa en riktigt bra bok är en speciell sak. En riktigt bra bok ger mig en kick och som en sann missbrukare söker jag nya kickar.

Den härliga känsla som en riktigt bra bok ger vill jag självklart dela med mig till andra. Problemet är bara att en bok som ger mig en megakick kanske bara är ett jaha för någon annan. Det är så mycket som ska klaffa i mötet mellan läsaren och boken. Ibland handlar det om så lite som tillfälle och dagsform.

Annina Rabe menar att man lägger omöjliga förväntningar på mottagaren genom att ge bort en favoritbok och räkna med att personen som får den inte bara läser den utan också älskar den. Så är det självklart inte.

Trots detta brukar jag alltid ge böcker till min mamma på morsdag liksom hon ger böcker till sin mamma. Själv får jag sällan böcker, men mamma är en av de få som faktiskt ger mig hårda paket. Förutom alla bokbloggare som skickar gröna påsar då.

Om du är modig nog att köpa en bok eller två till din mamma kommer här mina tips på böcker som tilltalar (och talar till) mig:

Bland de fina inbundna och helt nya finns Lila hibiscus av Chimamanda Ngozi Adiche som utspelar sig i Nigeria. En gripande berättelse om en familj där ytan är betydelsefull.

Ny för  veckan är också På andra sidan solen av Maria Ernestam som handlar om en fin vänskap mellan två kvinnor i olika generationer.

Kanske satsar du på pocketböcker för att kunna ge bort fler läsupplevelser och då kan du köpa Ernestams bästa Busters öron istället.

Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl är en riktig mys-pys bok att läsa i hängmattan en solig sommardag. Kärleken mellan Ellen och Urban är både sorglig och vacker.

Om din mamma inte är allt för pryd tror jag att hon skulle älska Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer som bjuder på rejäla asgarv som ibland sätts i halsen.

Gillar din mamma deckare kan jag tipsa om Ann Rosmans Fyrmästarens dotter som utspelar sig på Marstrand. En deckare som är mer mysig än blodig med trevliga huvudpersoner.

Om din mamma är lite stressad och behöver lära sig att varva ner och leva i nuet tycker jag att du ska ge henne Lycka.nu av Titti Holmer. En självhjälpsbok som faktiskt är både läsvärd och konkret.

Och så en bok som jag absolut älskar och kanske hade varit lite nervös för att ge bort Sommarljus av Jón Kalman Stefánsson. Där vi får möta ett myller av människor som alla har sin speciella röst.

Nästan lika mycket älskade jag Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld och kanske, kanske vågar jag ge den till min mamma. Hon skulle nog bli lika frustrerad som jag över att faktiskt tycka om Charlie Blackwell.


Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Köp en bok till mor (om du vågar)

  1. agnes i Lund skriver:

    Nej, jag skulle inte vilja kalla Annelie Jordahls bok om Ellen Key för ”en mys-pys-bok”. Jag tycker det är djupt tragiskt att hon som intellektuell kvinna skulle ha så svårt att hitta en jämbördig partner, att hon inte hade kraft att frigöra sig från Urban von Felitzen. Hon fick verkligen nöja sig med lite.

    • Lilla O skriver:

      Inte mysig på det sättet, det håller jag med om, men det som gör Jordahls bok så fantastisk är att det både ifrågasätter och beskriver en ganska tragiskt förhållande på ett varmt och mänskligt sätt. Alla får inte den de älskar och det är absolut inte mysigt.
      Jag står fast vid att det är en mysig bok då den handlar om riktiga personer som berör, men inte mysig ur ett fnitter och yta perspektiv.

Kommentera

