Om riktiga och fiktiva pengar.

Jag lyssnade på Magnus Betnér i söndags då han befann sig på Konserthuset i Göteborg. Jag utgår ifrån att det inte fanns en enda SD-anhängare i publiken då Betnér skämtade friskt om dem och deras oförmåga att se verkligheten. Fantastiskt roligt och träffande. Har ni chansen att se Livets Ord tycker jag definitivt att ni ska göra det trots att jag kände mig lite pryd mitt i allt runksnack. Internetporr anno 1995, då man hann både brygga kaffe och vika tvätt innan bilden hade hunnit rulla fram, var dock vansinnigt roligt. Betnér har också skrivit en hel del om SD i sin blogg. Fantastiskt att ett partiprogram kan locka till så många skratt.

SD:s skuggbudget är både skrämmande och lite gullig. De har fått göra den själva, då inga ekonomiska experter funnits att tillgå. Matematik är helt tydligt inte partiets starka sida (jag har visserligen inte hittat någon alls) och att det skulle gå att spara 78 miljarder på invandring och minskat bistånd under tre år är helt klart fantasisummor (om inte alla SD kallar invandrare lever på socialbidrag och de som nu arbetar på Migrationsverket, SIDA och Flyktingmottagningar inte blir arbetslösa efter utvisningarna och biståndsbortfallet).

Dessa fantasisummor ska sedan brännas på diverse bidragshöjningar och skattesänkningar. Allt för att locka väljare som kanske inte heller räknar så bra, men som behöver någon att skylla på. Ännu konstigare är det också att det behöver satsas pengar på att bygga ut fängelser om det nu är invandrare som står för brotten. För så är det väl?

Svar på tal får de av Mats J Larsson  som insett att man måste räkna både inkomster och utgifter, inte bara det senare. Det är inte bara Betnér och hans publik som tycker att SD inte riktigt platsar i svensk politik. Det demonstrerades utanför SD-mötet i Landskrona och Jimmi Åkesson blev lite ledsen i ögat och ville inte vara med längre. Helt okej för mig. Jag som är lite allergisk även mot Tobias Billström håller dock med honom om vilka följder SD:s politik får:

”Det här skulle kräva att Sverige isolerar sig från omvärlden och från samarbetet med både FN och EU och det är varken realistiskt eller en politik som tryggar jobben och välfärden i Sverige.”

Tillbaka till Betnér som menade att de som nödvändigtvis vill rösta på ett trångsynt parti som gärna vill tillbaka till det gamla, hederliga Sverige (vad det nu innebär) lika gärna kan lägga sin röst på KD. Då håller de sig ändå inom rimlighetens gränser, trots att det ibland är tveksamt.

Rebecka Edgren Aldén skriver en debattartikel på SVT-debatt idag om KD:s förslag om höjt vårdnadsbidrag och Hägglunds definition av jämställdhet. Hägglund som vill att arbetsföra människor ska arbeta mer än sex timmar/dag tycker att det är helt okej att mammor väljer vårdnadsbidrag och är hemma istället.

Jag håller med Edgren Aldén om att vårdnadsbidrag är ett helt galet sätt att styra familjernas val. Istället för att ge båda föräldrarna möjlighet att vara hemma med sina barn som ett ökat antal pappamånader skulle innebära, lurar de fler kvinnor att offra karriär och pension för att vara hemma för några få tusen i månaden. Inbilla mig inte att några män skulle ställa upp på det. Varför inte införa sex timmars arbetsdag istället så att alla föräldrar får mer tid för sina barn? Om det finns pengar till vårdnadsbidrag måste det väl finnas pengar till det?! Ibland är det svårt att veta vad som är riktiga pengar och vilka som bara är fiktiva.

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Om riktiga och fiktiva pengar.

  1. Paperback Lover skriver:

    Jag borde skriva något klokt om vad jag tycker om SD men jag vill knappt lägga tid att skriva de två bokstäverna i versaler. Så lågt tycker jag att det är.

    Däremot; Magnus Betnér, vilken pärla i ståupphavet. Man har fått öppna många ostron innan… äh, dålig metafor från början. Men han säger det mesta på helt rätt sätt och det är inte alltid kul. Ibland är det sätta-skrattet-i-halsen-jobbigt men det är riktigt riktigt bra.

    • Lilla O skriver:

      Betnér är riktigt, riktigt bra! Fantastiskt att en man och en mick ensamma kan göra en så bra föreställning. Och två öl visserligen.

  2. Tage Sundin skriver:

    Av någon anledning väljer DN att inte nämna att samme Jan Ekberg – alltså experten som kallar SDs siffror för grovt överdrivna – vid två tillfällen under 1990- respektive 2000-talet själv uppskattat invandringens kostnader till mellan 1,5 och 2% av BNP (bruttonationalprodukten). Det motsvarar mellan cirka 45-60 miljarder kronor. Per år. I U-hjälp skänker vi bort drygt 30 miljarder per år, nettobidraget till EU uppgår till runt 15 miljarder, och kostnaden för våra militära insatser runt om världen till drygt 5 miljarder per år.

    Addera summorna och dra dina/era egna slutsatser. Man kan då börja förstå varför åldringarna på somliga av våra hem för äldre får välja mellan ett ägg till frukost varannan dag eller ett halvt varje dag.

    • Lilla O skriver:

      Men kom inte med de där jäkla äggen igen. Plus och minus är inte så svårt, det gäller bara att använda riktiga siffror och inte skrämselpropaganda.

  3. Jag bara ÄLSKAR Betnér. Undrar om han kommer hit till ön…? Måste kolla upp!

  4. sillen skriver:

    ”Men kom inte med de där jäkla äggen igen. Plus och minus är inte så svårt, det gäller bara att använda riktiga siffror och inte skrämselpropaganda.”

    JAHA och varför har då riksdagspartierna aldrig vågat utreda massinvandringens kostnader? Har DU funderat på det LILLA O.
    Eller tycker du vi ska fortsätta sopa skiten under mattan?
    För övrigt kan ni sluta kasta ägg på partier som försöker framföra en åsikt på ett demokratiskt vis.
    Ägg är mat ifall du/ni inte förstått det. Jävla antidemokrat!

    • Paperback Lover skriver:

      ”För övrigt kan ni sluta kasta ägg på partier som försöker framföra en åsikt på ett demokratiskt vis.”

      Det måste vi ju får göra. Man kasta verbala ägg på vissa och blommor på vissa och vissa partier bryr man sig inte i. Så måste det ju få vara – i sann demokratisk anda.

    • Lilla O skriver:

      Men käre sillen, du kanske har missat lite debatter här som handlat om t.ex. hur många ägg som äts på ett servicehem. För många SD-anhängare är det nämligen lättare att koncentrera sig på enskilda fall än att se helheter. Förresten hör jag alldeles utmärkt, så skrika behöver du inte. Någon matta handlar det inte heller om, bara vanlig enkel matematik. Beräkningarna utgår ifrån att endast 10% av invandrarna (vilket även inkluderar norrmän ochEU-medborgare) är sysselsatta. Inte riktigt verklighetsförankrat. Vilken massinvandring syftar du förresten på?

  5. olle w skriver:

    Vilka inkomster, läste någon svammelartikel som babblade om Arbetande asylsökande, och att undanträngningseffekten inte finns. Att 10 % jobbar första året är nog högt räknat. Undanträngningseffekten är synnerligen verklig, det skapas inte nya jobb genom massinvandring av lågkvalificerat folk som ingen vill anställa. Ja det finns en massa onödiga offentliga jobb i den enorma hanteringsapparaten. Dessutom är en stor del av besparingarna från att sänka biståndet till 0,7 % av BNI vilket är vad FN rekommenderar.

    När man som du själv säger inte kan räkna alls, så kanske man inte bara skall citera kors och tvärs.

    • Lilla O skriver:

      Men Olle, invandrare är inte bara asylsökande, i alla fall inte sist jag tittade in på SD:s hemsida. EU-medborgare och nordiska medborgare ska också räknas med. Genom att göra det behöver man inte skrika sig hes om massinvandring heller, så livet kanske blir lite lättare då.

  6. olle w skriver:

    Sedan är det faktiskt så att oavsett hur mycket det blir så är det ofantligt stora summor. Att som PK eliten försöka bortförklara 30 miljarder med att det till ex ”bara ” är 20 är ett minst sagt korkat försök att slå dunster i ögonen på folk

    • Lilla O skriver:

      Inkomster kan också vara att det faktiskt skapar en del arbetstillfällen. Som jag skrev i inlägget går det inte bara att lägga ner Migrationsverket och säga att man tjänar en massa pengar. Dessutom har jag hört att även invandrare med företag faktiskt anställer ibland. Helhetssyn du vet.

  7. marianne skriver:

    Jag hoppas varenda svensk röstar på SD 2010!

  8. Adler skriver:

    Jag upphör aldrig att förundras över hur enkelspåriga många individer är då man uppenbarligen saknar all förmåga att se objektivt på verkligheten. Att enbart använda DN:s artikel på drygt 25 rader text som absolut sanning är att förenkla för sig själv och enbart visa på bristande analytisk förmåga. Jag utgår ifrån att du, Lilla O, inte har ansträngt dig till den grad att Du har läst igenom budgeten. Den är intressant måste jag säga, trots att jag inte sympatiserar med SD. Ett förslag är annars att följa länken och sätta sig in i dokumentet och lyssna till vad andra har att säga och inte enbart den källa som DN har luskat fram. Sen om du nu är osäker på vem det är som intervjuas. Pröva använda valfri sökmotor på nätet. Där kan man hitta väldigt mycket information som kan ligga till grund för ett eget ställningstagande!

    http://politisktinkorrekt.info/2010/06/01/statsvetare-imponerad-av-sds-skuggbudget/

    • Lilla O skriver:

      Jag har läst det som står på SD.s hemsida coh skummat igenom delar av budgeten. Det är ganska roligt att tala om svensk arbetskraft som ska ha förtur till svenska jobb och att alla problem ska lösas med att Sverige ska isolera sig mot omvärden genom att inte ta emot människor från andra länder samt ta avstånd från EU. Naivt och dessutom lite lagom enkelsprårigt. Jag utgår ifrån att du har full koll på budgeten själv och inte bara litar på den inte så trovärdiga källan politiskt inkorrekt.

      • Adler skriver:

        Ja, jag har roat mig med att läsa igenom deras budget.

        Om du nu läser igenom det jag skrivit så hittar du orsaken till att jag länkar till PI. Men för att förtydliga för dig och andra så skall jag förklara varför jag länkar till PI: Där finns ett klipp med Anders Sannerstedt.

        Sannerstedt är minst lika intressant att lyssna till som Jan Ekberg och hans uttalande är av vikt i debatten. Det som dock bör framhållas är att de har olika utgångspunkter då den tidigare är statsvetare och den senare är ekonom. Kontentan av det hela är att jag anser det vara relativt fegt av DN att hävda att myntet endast har en sida.

        Jag tror att den budget som SD lägger fram inte är mycket at skryta med, men den belyser dock eventuella systemfel som bör undersökas för att förbättra vårt samhälle!

  9. Adler skriver:

    Dags att komma in i matchen nu Lilla O…

    För att ge dig konstruktiv information om hur samhället ser ut så kan du lyssna på Jan Josefsson i SR. Ta och svara på hans fråga om du kan bo där…

    http://politisktinkorrekt.info/2010/06/03/janne-josefsson-journalisterna-forskonar-mangkulturen/#more-43010

    • Lilla O skriver:

      Men Adler. Återigen, se helheten. Du har helt rätt i att integrationen inte funkar bra, där finns ett problem. Men att lösa detta med att isolera Sverige och försöka bilda någon liten arisk ö som står utanför alla internationella sammanhang är knappast konstruktivt.

  10. Ylva skriver:

    Det brukar heta att det är olika konton, men när det passar så brukar de minsann kunna flytta över pengar. Här i kommunen har till exempel en förvaltning som gått back fått pengar från en som gått plus. Det känns lagom roligt att spara halvt ihjäl sig när man sedan som tack får sänkta bidrag året efter ”för det gick ju bra förra året.”

  11. Ylva skriver:

    En annan grej bara. Hur ska jag göra för att komma till dem som kommenterat? Jag hittar inget som är klickbart i kommentarerna. Vet inte om det bara är hos mig, men mitt ansikte ligger liksom över texten ”Says”.

    • Lilla O skriver:

      Tryck på svara under den kommentar du vill svara på så läggs ditt inlägg under.

      • Paperback Lover skriver:

        Ylva, menar du hur man kommer till deras bloggar? Om namnet är rött så klicka på det. Om din bild ligger över ” says:” så har du en märklig upplösning på din bildskärm för hos mig finns bilden till vänster om det klickbara namnet. Men det är inte alla här man KAN klicka på, deras namn är svarta.

  12. Ylva skriver:

    Ja, men det var inte så jag menade, utan jag skulle vilja komma vidare till bloggarna och det är bara vissa som till exempel Paperback lover som går att klicka till. (Fast det står bara back lover och en symbol över). Alla kanske inte har bloggar men jag vet att jag har😉

  13. Ylva skriver:

    Paperback lover. Aha, då är det datorn det är fel på. Jag ska kolla på en annan dator sedan.

  14. Lilla O skriver:

    Ah, nu fattar jag! Personer som sympatiserar med Sd har väldigt sällan lust att ge några ledtrådar till vilka de är utan brukar hålla sig ”oklickbara”.

Kommentera

