Sjung om studenten

Idag är det studentdags på min arbetsplats. Nästa år blir ett speciellt år. Då kommer mina första IV-elever att ta studenten. Gissa om jag kommer att vara stolt då och gissa om jag kommer att lipa. När du träffar eleverna hela dagarna som jag gör, blir de speciella. Och alla svårigheter de kämpar med gör dem ännu mer speciella.

Redan igår snickrades det scen och elever satt på varje gräsplätt och gjorde plakat och banderoller. Idag är det äntligen dags. Jag kommer med glädje att dela deras glädje på deras kanske största dag hittills. Aldrig känner man väl sig så vuxen som på studentdagen. Dagen då allt känns möjligt. Tänk om vi alla hade kunnat behålla den känslan.

Jag har inga elever idag. Istället gör vi diplom till våra elever och planerar inför nästa läsår. Vi ska försöka trolla bort ett ganska stort gäng elever. Någonstans mellan 30 och 40. Vi ska, som jag berättat förut, spara drygt två tjänster nästa läsår.

Nästan allt extra stöd rationaliserade bort på högstadiet under detta läsår och jag är glad att det märks. Vi får rekordmånga elever, men har inte resurser, eller ens lokaler nog att ta emot dem. Vad göra? Tyvärr missade jag kursen ”trolla-bort-elever” 7,5hp under lärarutbildningen, men jag hade VG på ”trolla-med-knäna” 7,5hp. Kanske borde man också erbjuda ”knö in  30 elever i ett halvklassrum” 7,5hp, den kan behövas i dessa tider. Helt klart gör kommunen allt för att de elever vi tar emot till hösten inte ska kunna ta studenten om fyra år. Tyvärr.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sjung om studenten

  1. Karin Berg skriver:

    Jag jobbar i Gamla Stan i Stockholm och här är det mycket studenter just nu. Det vrålas och det skränas =) så jag håller mitt fönster stängt.

  2. (jag lipade nästan när jag såg studenter på stan)

Kommentera

