Jag ger upp!

Författaren för maj i Deckarutmaningen är Deon Meyer från Sydafrika som kommer till Bokmässan i höst. Nu har jag läst exakt 123 sidor av hans bok Dead before dying och jag gillar inte huvudpersonen, tycker att språket är hackigt och rörigt, bryr mig inte om varken offer eller mördare och ger således upp. Tråkigt, jag hade höga förväntningar på Meyer. Han verkar dessutom så grymt sympatisk att jag gärna hade velat tycka om hans böcker. Det finns en bra artikel om honom i dagens pappers-DN, men jag hittar den inte i nätupplagan.

Är det någon annan som läst något bra av honom? Han skulle faktiskt kunna få en andra chans inför mässan.

Det går inte så himla bra för mig med den här utmaningen och eftersom jag gjort den själv har jag inte heller någon att skylla på. Efter rivstarten med Håkan Östlundh i januari, en ganska trevlig bekantskap med Qiu Xiaolong i februari har det gått utför. Avbröt All the lonely people av Martin Edwards efter ett femtiotal sidor, tyckte att Det tredje tecknet av Yrsa Sirgurdardottir var riktigt tråkig och så nu ännu en seg bok.

Hoppas på bättre tur i juni när det är Viveca Sten och Mark Billingham som gäller.

Hur har det gått för er?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

