Avslutning, check!

Vilka fantastiska elever jag har. De är inte bra på att komma i tid, men i övrigt är de precis så bra som man kan önska. Vi hade avslutning idag. Åt tårta, tittade på filmer och foton från året. Alla fick diplom och utsågs där till bland annat till årets kameleont, drama queen, klippa, feminist, stjärna, arbetsmyra och minglare.

Det blev en mysig stund med många skratt. Det är så som det brukar vara. Flera dagar den här veckan har jag verkligen fått släpa mig till jobbet, men väl där har jag skrattat mig igenom dagen. Vi tycker om varandra i klassen och det märks.

Gladast blev jag av rosorna från grabben som jag krockade med under de inledande månaderna. Han tyckte att jag ställde för höga krav och var inte jätteglad åt att ta order från en liten dam som jag. Den kvinnosynen är bortslipad och vi har en riktigt bra relation. Ibland blir det bäst med dem som man haft flest duster med. En gammal elev kom också tillbaka och tackade för all hjälp. Det värmer ett lärarhjärta.

Lite tråkigt är det att veta att många av mina elever inte ser fram emot ledigheten. De hade hellre studerat hela sommaren och kommer kanske att känna sig lite ensamma de närmaste veckorna. Jag har fixat en facebooksida med ett läraralias där jag samlat eleverna. De har också fått allas mailadresser och mobilnummer. Förhoppningsvis träffas de och övar lite svenska i sommar.

De tre som lämnar oss för andra skolor fick presenter och några kramar extra. En av dem fick dessutom stipendium på den stora avslutningen i gympasalen, då han är en helt fantastisk tillgång i klassen. Underbart att han uppmärksammades. Han möttes av jätteapplåder. Det var också första gången en elev på IV fick stipendium.

Vi bestämde oss för en annan strategi i år, en som gav resultat. Vi på IV tenderar att bli bortglömda allt som oftast och istället för att sitta och muttra om det skickade jag ett mail om får fantastiska elev till skolchefen när skolledningen efterlyste elever som går sista året och som förtjänas att premieras. Då menade de eleverna som tog studenten, men varför inte lyfta fram även våra stjärnor.

Samma strategi har också gett oss ett klassrum inför hösten. Istället för att sitta och irritera oss på att inget hände föreslog vi tre möjliga klassrum, bad schemaläggaren att kolla om någon gick att få loss någon av dem. Han rekommenderade en och vi föreslog den till skolledningen. Nu har vi en sal. Tänk vad bra det går om man inte sitter på rumpan och väntar. Nu väntar vi bara på att den vakanta tjänsten på IVIK fylls. Gärna med någon av de två vikarier vi haft.

Åtta arbetsdagar kvar. Eller sex blir det snarare, då jag har en del timmar att ta ut. Hoppas att vi hinner riktigt mycket så att jag kan släppa jobbet helt i sommar.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Avslutning, check!

  1. Annika skriver:

    Du har mitt absoluta drömjobb: jag har väldigt länge velat bli lärare i tyska och italienska. Ämneskunskaperna finns där men så fattas AUO och praktik och då blir det hela lite mer komplicerat… distanspedagogik har jag läst men tyvärr saknas ork att ta tag i sker och ting.. men jag hoppas att det kommer …. snart ….

Kommentera

