Dagens VM-böcker Sydafrika

Jag måste ju på något sätt kombinera min kärlek till litteraturen med min kärlek till fotboll (att titta märk väl, inte spela). Jag tänker därför bjuda på några boktips knutna till de tävlande länderna. Målet är att göra det dagligen, men det kanske är för optimistiskt. Några gånger i veckan i alla fall.

Idag är det självklart värdlandet Sydafrika som gäller. Några böcker jag läst och några jag vill läsa.

Nadine Gordimer fick Nobelpriset 1991 och den bok jag än så länge läst av henne är den fantastiska Husvapnet där vi får följa en mördares föräldrar. Jag vill definitivt läsa fler böcker av henne och det finns ett gäng översatta till svenska och t.ex. Ett tillfälligt möte verkar riktigt bra.

Även J M Coetzee är Nobelpristagare och jag rekommenderar varmt hans bok Onåd. Har även Historien av Michael K i hyllan.

Jag läste just en deckare från Sydafrika Dead before dying av Deon Meyer, som visserligen inte föll mig i smaken, men som kanske kan passa någon annan. Flera av hans böcker finns översatta till svenska och han gästar bokmässan i Göteborg i höst.

En bok som jag ännu inte läst, men som jag definitivt vill läsa är Long walk to freedom av Nelson Mandela. En av de största människorna på vår jord!

Även om jag inte gillar biografier vill jag också läsa John Allens bok om Desmond Tutu, Rättvisans rebell.

En annan bok som definitivt lockar mycket är Rachel Zadoks debutbok med den härliga titeln Sommarsquash tokolosh! som handlar om Faith som växer upp på 80-talet i Sydafrika.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Dagens VM-böcker Sydafrika

  1. agnes i Lund skriver:

    Hos mig är det tryck på Valsångaren av Zakes Mda just nu. Så här står det på baksidan: ”Valsångaren är en kärlekshistoria utöver det vanliga – ett triangeldrama om en man, en kvinna och en val. Mda skildrar ömsint den vilsenhet många sydafrikaner lever i efter apartheid”.
    Finns på min Att-läsa-i-sommar-lista.

  2. Lilla O skriver:

    Tack för tipset! Det låter som en riktigt udda bok. På ett bra sätt.

  3. Ping: Tweets that mention Dagens VM-böcker | Lilla O -- Topsy.com

  4. Pernilla skriver:

    Har googlat lite och hittade författaren Beverley Naidoo som har skrivit flera böcker som verkar intressanta. Mer ur ungdomsperspektiv, måste testa några! Såg att AdLibris annonserade i DN imorse om ”en av Sydafrikas stora deckarstjärnor”, Deon Meyer. Ska tydligen skidlra Sydarfika ”som ingen annan”. Måste kollas upp!

  5. Pernilla skriver:

    OCh så missade jag att du skrev om honom… Sorry.

  6. Annika skriver:

    När jag läser dina inlägg med anknytning till fotbolls-VM så är det bara att inse att jag är tämligen ensidig i mitt läsande. Detta gäller inte bara inom genreaspekten utan även de länder som ”mina” författare kommer ifrån. Huvuddelen kommer tveklöst från USA och Storbritannien. Därutöver spretar det lite: Sverige, Norge, Italien, Tyskland och nyligen Argentina faktiskt. Det är väl förknippat med fotboll om inte annat. Messi är kung såväl i landslaget som i Barcelona!

    Min poäng med det här inlägget är att jag borde vidga mina vyer och koncentrera mig på att hitta deckarförfattare i världens alla hörn. De finns onekligen där, men det gäller bara att hitta dem….

    • Lilla O skriver:

      Behöver också vidga mina vyer märker jag. Tyskland var till exempel ett ganska svart hål. Ska bli spännande att leta böcker från Honduras, Nordkorea och andra lite mer udda litteraturländer.

Kommentera

