Efterlysning

Jag behöver tips på bra ungdomsböcker på engelska. Gärna hyfsat lättlästa och gärna både romaner och noveller.

Jag gillar många av böckerna från Barrington Stoke, som Two-Timer och What’s your problem? av Bali Rai, Text Game av Kate Cann och Runaway Teacher av Pete Johnson.

Joanna Kenrick verkar vara en spännande författare också. Har ni läst något av henne?

Några elever har läst Broken Soup av Jenny Valentine som jag också läst. Den funkar bra på duktiga elever.

Var och lånade Big Mouth & Ugly Girl av Joyce Carol Oates, A spoonful of jam av Michelle Magorian som jag tänker läsa i sommar.

Tipsa gärna och berätta då lite om svårighetsgraden, då det främst är till mina elever jag söker böcker.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Efterlysning

  1. Karin Berg skriver:

    Min son läser alla twilight på engelska och även böckerna av P.C Cast och Kristin Cast. de är rätt så lättlästa.

  2. Ylva skriver:

    Jag har inte läst själv men hos oss går dessa författare bra: Kate Cann, Alison Prince, Robert Swindells och Matt Whyman.

  3. SB skriver:

    Joyce Carol Oates har ju skrivit några så kallade ungdomsböcker, ”freaky green eyes” till exempel. Bra eller dålig i ditt sammanhang vet jag ej, men det är i alla fall en bok. http://en.wikipedia.org/wiki/Freaky_Green_Eyes

  4. Jag har ju sagt det innan med Uglies (och Pretties, och Specials) av Scott Westerfield är bra. Svårighetsgrad… jagvetinte. Själva språket är inte svårt, men de kräver koncentration eftersom det är scifi och presenterar nya koncept hela tiden. Och Life as We Know It av Susan Beth Pfeffer (också scifi, men nutida, om vad som händer i en helt vanlig tjej efter att månen knockas ur sin nuvarande bana med naturkatastrofer osv som följd. Lättare än Uglies pga inga scifiideer att hålla reda på.

  5. Lilla O skriver:

    Det är få av mina elever som är några fantasy eller sci-fi-freaks vilket gör att det är extra svårt att hitta bra ungdomsböcker just nu. Några har visserligen läst twilight på svenska, så kanske ändå.

  6. Miss E skriver:

    Mina EC-grabbar har gillat ”The perks of being a wallflower” – den är helt underbar om att vara tonåring och språket är varken svårt eller för lätt. (Har gymnasiegrabbar precis som du)
    ”The curious incident of the dog in the night time” tror jag också kan passa, inte heller för svår.

  7. Matilda skriver:

    Jag håller med Miss E om att ”The curious incident of the dog in the night time” kan passa, jag tycker att den är en helt suverän bok. Några andra tips är Jeanette Wintersons ungdomsböcker ”Tangle Wreck” och ”The Battle of the Sun”, Michael Morpurgos böcker (till exempel ”Kensuke’s kingdom” och ”The Butterfly Lion”) är ganska lättlästa och de jag har läst har varit väldigt bra. Av Sonya Hartnett har jag läst ”The Silver Donkey” på engelska, och rekommenderar den verkligen. Hon har även skrivit bland annat ”The Ghost’s Child”, som jag faktiskt inte har läst.

    Hoppas något kan passa!

    • Lilla O skriver:

      Tack så mycket för alla tips. Hundboken har jag faktiskt hemma på engelska, så den ska jag definitivt läsa. Intressant med Winterson också!

  8. Nina skriver:

    Min dotter ska läsa ”Vampire diaries” i sommar på engelska efter att ha följt med serien när den gick i tv nyligen. De verkade inte vara så svårlästa när jag snabbkikade i dem.

  9. Lite sen kommentar kanske men men. Älskar Michelle Magorians böcker och läste för några månader sedan A little love song på engelska och den blev direkt en av mina favoriter.
    Sedan har jag läst flera av Sarah Dessens böcker på engelska (bl a Dreamland ) som jag också tyckt väldigt mycket om. Jag är femton (vet inte hur gamla dina elever är) men de passade bra för mig och är ändå inte överdrivet lätta.

    Sedan tycker jag att Ally Kennens böcker är roliga att läsa på engelska och David Levithans Boy meets boy eller love is the higher law . Lite små tips bara🙂

Kommentera

