Dagens VM-böcker Tyskland

Tyskland är ett stort land när det handlar om fotboll, men när det kommer till böcker är det inte riktigt så för mig, även om det blev en del tyskt läst under mina litteraturstudier. Jag har fått gräva djupt i mina läslistor för att hitta något läsvärt:

Bernhard Schlink har skrivit Högläsaren som är en riktigt udda kärlekshistoria med rejäl knorr. En mycket bra bok som också blivit film.

Några Nobelpristagare har det blivit också för Tyskland. Väldigt många de första åren, men de känns inte alls lockande att läsa. Tomas Mann har jag inte heller läst och det borde man väl göra. Inte heller Heinrich Böll. Ingen av dem lockar så mycket heller.

Jag har dock läst en bok av Günther Grass Blecktrumman och kommer aldrig att läsa något mer. Fruktansvärd bok. Däremot kan jag tänka mig att läsa något av Hertha Müller. Hjärtdjur står i hyllan.

Christa von Bernuth skriver deckare och ingår i min Deckarutmaning i sommar. Först ut är Rösterna som utspelar sig på en internatskola.

Inte mycket jag läst alltså. Har du?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Dagens VM-böcker Tyskland

  1. agnes i Lund skriver:

    Både Upptäckten av Currywursten av Uwe Timm och En tyst minut av Siegfried Lenz som nya förlaget Thoren och Linskog översatt är klart läsvärda. Synd att missa dem faktiskt.

    • Lilla O skriver:

      Min gamla tysklärare och en hemsk fd kollega och tysklärare har gjort mig lite allergisk mot tyska böcker. Ska försöka mogna till lite såhär på ålderns höst och läsa dina boktips!😉

  2. agnes i Lund skriver:

    När det gäller de böcker jag nämnde blir du inte besviken. Currywursten har ju också filmatiserats men filmen gjorde inte boken rättvisa tyckte jag.

  3. Marie skriver:

    Jag har ett ”gäng” tyska deckare i bokhyllan, men intresset för att läsa på tyska har liksom försvunnit. Kan rekommendera Anna Maria Schenkers ”Mordbyn” som fick Deckarakademins pris för bästa översatta deckare 2008. ”Hjärtdjur” har jag gett mig på två gånger, men tyvärr så funkar den inte för mig.

    • Lilla O skriver:

      Jag har börjat en gång med Hjärtdjur och bestämde mig för att vänta tills hjärnan är lite mer utvilad. Kanske i sommar?

  4. Bea skriver:

    Inte mycket tyskar här heller, Hans Ulrich Horster och Thomas Mann är de jag kommer ihåg på rak arm – och så Bröderna Grimm förståss!

  5. Heinrich Böll var en av mina favoritförfattare när jag regelbundet läste böcker på tyska för ganska många år sedan. Der verlorene ehre der Katarina Blum är en underbar bok som jag verkligen kan rekommendera. Nuförtiden är det glest mellan gångerna jag tar en tysk bok i handen – men Hjärtdjur är den jag läste senast och den är väldigt väldigt bra.

Kommentera

