Dagens VM-böcker Danmark

Dagens VM-land måste självklart bli grannlandet Danmark, trots att de tog VM-platsen från oss. Eller hur det nu var.

En dansk författare som helt klart borde fått Nobelpriset är Inger Christensen som är en fantastisk poet. Jag har läst Alfabet och Det och speciellt den första är riktigt häftig. Jag vill definitivt läsa mer!

Anna Grue skriver deckare och den andra i serien om Dan Sommerdahl heter Judaskyssen och är den första som ges ut på svenska. Om jag ska läsa en bok på danska blir det helt klart Grues Dypt at falde.

En annan bra dansk deckarförfattare är Elsebeth Egholm som jag läst tre böcker av. Hon skriver om journalisten Dicte Svendsen som har en tendens att bli rejält insyltade i diverse skumma saker. Nu finns även den fjärde boken Närmast anhörig ute.

Hanne-Vibeke Holst har skrivit om Therese Skårup och det är en bra trilogi. Av hennes andra trilogi har jag bara läst del 1 Kronprinsessan. På Adlibris hittade jag också en tredje trilogi om Louise.

Det var ett tag sedan jag läste något av Jens Christian Grøndahl, men Lucca är en av de bästa böcker jag läst.

Och så en bok som inte är skriven av en dansk författare, men som handlar om Danmark. Världens lyckligaste folk av Lena Sundström, som är en riktigt bra bok om ett land som på många sätt har spårat ur.

I hyllan står Vi de drunknade av Carsten Jensen och Undantaget av Christian Jungersen olästa. Jag vill också gärna läsa något av Sara Blaeder. Högen med sommarböcker börjar bli ett berg.

Nu har jag inte ens börjat tänka på alla gamla, döda danskar som H C Andersen och Karen Blixen. Det finns en hel del danska författare värda att uppmärksamma. Vilka är dina danska favoriter?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Dagens VM-böcker Danmark

  1. Ping: Tweets that mention Dagens VM-böcker Danmark | Lilla O -- Topsy.com

  2. Petter skriver:

    Det finns många bra danska poeter. Förutom Christensen är mina två favoriter Michael Strunge och Pia Tafdrup.
    Hans Scherfig är en bra prosaförfattare som skrev flera humoristiska samhällskritiska romaner som ”Den lyckliga tiden” och ”Den försvunne ämbetsmannen”.
    Martin Andersson Nexös Pelle Erövraren är också hyfsat bra.

  3. Marie skriver:

    En bok jag tycker väldigt mycket om är ”Den stängda boken” av Jette A. Kaarsbøls.

  4. Nina skriver:

    Icke att förglömma Suzanne Brögger. Gillade hennes bok Jadekatten.

Kommentera

