Dagens VM-böcker Nordkorea

Jag har inte lyckats hitta några författare från Nordkorea. Några av de koreanska författarna som presenteras på Macondo sägs ha vuxit upp i norra Korea, men det verkar vara Sydkorea som avses. Jag får alltså återkomma med dem när det blir dags för grannlandet i söder.

Jag hittade däremot ett gäng böcker om Nordkorea:

Den mest kända är kanske Caroline Salzingers Hälsningar från ondskans axelmakter, som inte bara handlar om Nordkorea, utan all de länder som USA utsett till sina värsta fiender. Låter som en riktigt spännande bok!

I Bilder från Nordkorea av Villy Bergström får vi ta del av landets historia från bildandet, via 70-talets goda år, till dagens katastrofläge.

Erik Cornell har skrivit Nordkorea: sändebud till paradiset som också den behandlar Nordkoreas politiska läge idag. De har efter Sovjetunionens fall blivit mer och mer isolerade och ensamma om sin politik.

Nordkorea: änden av tunneln? av Johan Engblom hittar jag inte så mycket information om. Någon som läst?

Pyongyuang: a journey in North Korea av Guy Delisle berättar om livet i huvudstaden i denna grafiska roman.

Nordkorea är ett hemligt land. Undra hur de är på att spela fotboll?! Klart är att de flesta nordkoreaner inte kommer att få se matcherna.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dagens VM-böcker Nordkorea

  1. Lotta - hyllan skriver:

    Det verkar vara tunt med nordkoreanska författare, jag blev helt såld när jag läste Salzingers bok, ett så fascinerade och absurt land det verkar vara! Jag har spanat efter fler böcker om landet och har några fler tips här http://hyllan.blogg.se/2010/january/nytt-om-nordkorea.html

Kommentera

