Dagens VM-böcker Grekland

Grekland vann visserligen EM 2004, men årets lag såg inte direkt vasst ut. Jag försöker beta av de lag som jag inte tror går så långt. Undantaget då Tyskland som slank med redan tredje dagen. Hoppas på att Nigeria kan nå långt också visserligen, men i övrigt att det varit de mindre (fotbolls) nationerna som förärats inlägg.

Grekland idag alltså och det blir både böcker som utspelar sig i landet och böcker skrivna av grekiska författare.

Först ut är en författare som är född i Grekland, men sedan länge bosatt i Sverige nämligen Theodor Kallifatides. Jag lyssnade på honom en gång på Mariaplans Bokhandel i Majorna och han var verkligen lika sympatiskt som han verkar. Han talade då om boken Ett nytt land utanför mitt fönster som handlar om att leva som invandrare i Sverige. En riktigt bra bok.

En bok som utspelar sig på en grekisk ö är Stjärnklara nätter av Maeve Binchy. En söt och trevlig bok om fyra ensamma människor som lär känna varandra.

Det är svårt att bortse för de grekiska klassikerna där Platon, Aristofanes och Homeros (om han nu var grek eller ens fanns) tillhör favoriterna.  Sapfo som skrivit fantastiska dikter förtjänar också uppmärksamhet.

Två grekiska poeter har belönats med nobelpriset. Giorgos Seferis var litteraturpristagare 1963 med motiveringen ”för hans framstående lyriska diktning, inspirerad av djup känsla för den hellenska kulturvärlden”.

Odysseus Elytis fick priset 1979 ”för hans poesi som mot bakgrund av grekisk tradition med sinnlig styrka och intellektuell klarsyn levandegör en modern människas kamp för frihet och skapande”. Jag har inte läst något av honom, har ni?

Nicholas Gage låter som en spännande författare. Han föddes 1939 och hette då Nicholas Gatzoyiannis. Som tioåring flydde han med sin familj till USA.

Ett bra sätt att upptäcka många grekiska författare torde vara att läsa novellsamlingen Grekland berättar: fikonträdet sång som innehåller 26 noveller.

Jag har hittat få unga författare och definitivt få kvinnor. Vilka grekiska tips har ni?


Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dagens VM-böcker Grekland

  1. Lilla O skriver:

    Där hade jag fel! Grekland vann över Nigeria idag, om än med lite tur.

  2. agnes i Lund skriver:

    Illusionisten av Fowles förstås! Sun Axelssons Evighetens stränder och Strändernas svall av Eyvind Johnson var kul att läsa på plats häromåret. Aris Fioretos: Den siste greken är rolig och tänkvärd. Theodor Kallifatides: Mödrar och söner är perfekt inför/på/efter Atenresan.

  3. Simon skriver:

    Ja, det verkar vara lite dåligt där med unga och kvinnor bland de grekiska författarna (vars böcker som når utanför det egna landet). Thorodor Kallifatides är en av mina favoriter och nu blir jag visserligen inte först att tipsa om just denna, men ”Mödrar och söner” är verkligen en fin liten bok som fler bör läsa.
    En av de stora poeterna som skriver på grekiska är ju såklart Kavafis (1863-1933). Det verkar vara lite ont om svenska översättningar, men år 2007 gjorde grekiska föreningen en översättning och gav ut samlingen ”Poeten i Alexandria” hos Nelson & Nelson förlag.

  4. Simon skriver:

    Jo, och vad jag ville säga med Kavafis är att jag skulle nog hellre börja med honom än med Elytis (även om jag ännu inte har hunnit mig igenom diktsamlingen av den sistnämnde som jag har på mitt nattduksbord just nu).

Kommentera

