Hinner jag med fler böcker?

Jag läser mer än någonsin, men ändå växer både bokhögar och vill-läsa-listor ständigt. Ändå, eller kanske just därför, blir jag sugen på att delta i Bokprats första bokcirkel som pågår från och med nu och en månad framåt. Kollektiv läsning är kul och boken som valts ut som premiärbok verkar vara riktigt intressant. Den heter The Shallows – What the Internet is Doing to Our Brains och är skriven av Nicholas Carr.

Jag läser snabbare och snabbare och skummar ofta. Kanske handlar detta om att jag läser mer och mer på internet. Jag försöker verkligen att sakta ner ibland och verkligen vila i en text, men det är ruskigt svårt. Ännu svårare har jag att faktiskt göra en sak i taget. Nu skriver jag blogginlägg, samtidigt som jag har koll på Twitter, samtidigt som jag kollar på en fotbollsmatch. Sådär egentligen. Att bara titta på tv gör mig nästan stressad. Nu är det visserligen snart dags för semester och då brukar jag definitivt vara mer splittrad och speedad än annars.

Slutsatsen är alltså att det låter väldigt intressant att läsa kollektivt med Bokprat, men att det kanske mer än något annat gör mig ännu mer splittrad och stressad. En kul idé är det helt klart. Jag får se…

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hinner jag med fler böcker?

  1. Karin Berg skriver:

    Ja, de tänker undefär samma tanke som jag, fast högre kan man säga. Och helt andra böcker. Min tanke är att fler ska kunna vara med, varav den blandade litteraturen som jag håller mig med. Fast bokprat hinner jag dock inte vara med i…har fullt upp med mina bokcirklar =)

    • Lilla O skriver:

      Lockades just av det annorlunda bokvalet. En bok jag inte hade läst annars. De mer klassiska bokklubbsböckerna hinner jag bara med i min IRL klubb. Tänker varje månad att jag ska hänga på i dina cirklar, men det blir tyvärr aldrig av.

  2. Maud skriver:

    Inte skumma!! Man ska NJUTA när man läser!
    Önskar dig en härlig läs-sommar!

  3. MariaH skriver:

    Jag längtar efter att läsa nått som får mig att bara njuta…
    kämpar på med ”the idea of perfection” men har svårt för det långsamma tempot

Kommentera

