Tematrio – Titeldjur

Jag är lite sen med tematrion den här veckan och skyller det på fotboll och Tjörnresa med kollegorna. Det var faktiskt lite klurigt att komma på tre böcker också. Skulle gärna vilja se Vixxtorias A4-papper.

1. Musselstranden av Marie Hermansson om den adopterade och udda Maja finns på min Topp-100 lista (som förövrigt behöver uppdateras med det senaste årets toppar). Mycket läsvärd och speciell.

2. En uppstoppad hund av Staffan Göthe är en av de bästa dramer jag läst, men faktiskt aldrig sett. Den gick på SVT för några år sedan, men jag lyckades missa den. En härlig berättelse om ett hus och några människor från 50-talet och framåt.

3. Guppy till kvällsmat av Marika Cobbold Hjörne handlar om tre kvinnor i tre generationer. Vi får följa Amelia som blir lämnad av sin man och försöker skapa ett nytt liv. Mormor Selma, som brukar vara hennes stora stöd, börjar bli mer och mer förvirrad och mamman som lider av bacillskräck och är riktigt egotrippad är knappast något stöd.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tematrio – Titeldjur

  1. Kul svar, jag gillar göteborgare Marika Cobbold Hjörnes böcker.

  2. Vixxtoria skriver:

    Jag missade att du länkade till mig här. Jag lovar att fota på måndag (för pappret ligger på jobbet), men jag lovar att det är så gott som fullt! Och då har jag faktiskt inte med någon av de titlar du själv har (vilket irriterar mig mycket, för Musselstranden hade jag kunnat använda tillsammans med Svart krabba och Kräftans vändkrets som en skaldjurstrio. Men jag får väl spara den trion till augusti, då Lyran säkert kör nån kräftskivespecial.)

    Att ha missat En uppstoppad hund irriterar mig mycket också, för det är ju en av de bästa pjäser jag vet. Hur kunde jag glömma den?

    • Lilla O skriver:

      Du får be om kräftskivetema! Vill fortfarande se ditt A4, men faktum är att jag kom på en hel del böcker när inlägget var publicerat och paniken hade lagt sig. Prestationsångest kanske?!😉

Kommentera

