Uppdaterad juniläsning

Lite drygt halva juni har gått och med jobbslutspurt och fotbolls-VM är det helt klart att läsningen blir lidande. Dags att uppdatera läslistan för juni.

Just nu läser jag Boktjuven av Marcus Zusak som hyllats i bloggvärlden ett bra tag. Jag har läst ungefär hälften och tycker att den är okej, men lite trög. Berättarperspektivet är häftigt och historien rätt söt, men någon jätteläsupplevelse är det inte än så länge.

Mats Strandbergs Halva liv har jag läst och den var så bra att jag läste Bekantas bekanta direkt efter. Jag har också läst Själakistan av Ann Rosman, Allt som återstår av Elin Boardy, Främlingen av Albert Camus och Baristas första boken av Denise Rudberg. Chic-lit, deckare, 1800-tals roman, nobelpristagare och ungdomsbok. Helt klart varierad läsning!

Kvar på listan står ungdomsböckerna Döden i dina ögon av Rachel Ward och VM-sommar av Magnus Ljunggren. Speciellt VM-sommar känns hyfsat aktuell. Dessutom vill jag hinna med I de lugnaste vatten av Viveca Sten och Sömntuta av Mark Billingham till Deckarutmaningen.

Några böcker har trillat ur listan och får definitivt vänta till senare. Till dem hör Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist som jag läst om allt för mycket och nästan blivit trött på redan. Per Hagmans bok Vänner för livet låter visserligen bra, men det kanske får bli senare i sommar beroende på de närmaste veckornas lästempo. Då prioriterar jag De sex misstänkta av Vikas Swarup högre. Kanske också Någon sorts frid av Camilla Grebe och Åsa Träff om jag inte blir mätt på deckare.

Nya böcker på listan är Baddaren av Emma Hamberg som Piratförlaget skickat. Även I nöd och lust, Elizabeth Gilbert ska jag definitivt läsa. Det blir nästa bok. Min mormors historia vill jag också läsa. De senaste två kom ut igår och är definitivt högaktuella.

Sedan har jag en hel del lyrik att läsa till min Lyrikutmaning, men det får nog vänta.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Uppdaterad juniläsning

  1. Jag läste Camus Främlingen förra månaden och den var verkligen bra. Kort men god =)
    Ser fram emot en nyanserad recension av Boktjuven, den sitter jag fortfarande och undrar över ifall den är värd att lägga tid på!

  2. bai skriver:

    Åh, eg som syntest Boktyven var så fin. Det er sant at forteljarperspektivet er litt sært, men eg syntest boka var så annleis fordi ho fortalde om korleis vanlege folk hadde det under krigen, i Tyskland. Eg er vand med at ”tyskarane” er okkupasjonsmakta, men her blei det meir nyansert.

    Høyrest ut som du har gode leseplanar for sommaren. Nyt fridagane!

Kommentera

