Dagens VM-böcker Frankrike

Med tanke på hur det sett ut i det franska laget under de tidigare matcherna är det hög tid att presentera några franska böcker. Jag ska också byta ut mina franska spelare ur min Drömelva, men det tänkte jag inte gå in på mer här. Någonting säger mig att alla bokälskare inte delar min fotbollskärlek. Att komma på böcker med anknytning till Frankrike har definitivt inte varit något problem. Jag har tvärtom fått begränsa mig.

I Allt är bara bra, tack av Moa Herngren träffar Lea den karismatiske konstnären Michel i Paris. När de sedan fortsätter sitt liv i Stockholm blir det allt annat än harmoniskt.

Bodil Malmsten har skrivit fantastiska böcker som utspelar sig i Frankrike. I de första bor hon i ett litet hus i Finistère och mullvadarna gräver upp hela trädgården. Jag har läst Priset på vatten i Finisère där hon desperat försöker få till ännu en stor roman, de vackra loggböckerna med de fantastiska titlarna Kom och hälsa på mig om tusen år och Hör bara hur mitt hjärta bultar i mig, samt den inte lika utseendemässigt vackra, men väldigt fina och vemodiga Sista boken från Finistère. Igår fick jag den tredje loggboken De från norr kommande leoparderna av Pocketförlaget, så den kommer ni att få läsa mer om ganska snart.

Monsieur Ibrahim och Koranens blommor av Eric-Emmanuel Schmitt är en söt liten bok som utspelar sig i Paris. Den handlar om vänskapen mellan pojken Momo och Ibrahim, butiksägaren. För några veckor sedan fick jag också Oscar och den rosa damen av Hanna och den verkar också väldigt bra.

Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda är riktigt bra både som bok och som film. Ännu bättre tycker jag om Gavaldas tunnare roman Jag älskade honom.

Det går inte att skriva om fransk litteratur utan att nämna Marcel Proust som skrivit mastodontverket På spaning efter den tid som flytt. Jag har endast läst första delen Swanns värld där den berömda Madeleinekakan finns med och jag känner mig inte speciellt sugen på att läsa fler delar.

En av mina franska favoritböcker är den riktigt hemska och sorgliga Pappa Goriot av Honoré de Balzac. Jag gillar också Emile Zolas Thérèse Raquin trots att den är ruskigt osmaklig. Simone de Beauvoirs Det andra könet är också en läsvärd klassiker.

Sekwa Förlag ger ut franskspråkiga författare och då företrädesvis kvinnliga sådana. Jag botaniserade bland deras böcker och hittade många guldkorn:

Jag har ännu inte läst någonting av Muriel Barbery, men båda de böcker som finns på svenska Igelkottens elegans och Smaken vill jag väldigt gärna läsa.

Claire Castillion skriver noveller och hennes senaste samling heter Därunder ett helvete.

Tatiana de Rosnay har skrivit bland annat Sarahs nyckel, som jag varit på väg att köpa hur många gånger som helst och Bumerang som låter hemsk, men bra.

En annan bok som verkar väldigt bra är Vem dödade ayatolla Kanuni? av Naïri Nahapétian som föddes i Iran, men bott större delen av sitt liv i Frankrike. En måste bok som jag också tänkt läsa länge är Den röda soffan av Michèle Lesbre.

Franska nobelpristagare finns det gott om, men eftersom det här börjar bli ett riktigt mastodontinlägg nöjer jag mig med Jean-Marie Gustave Le Clézio som fick priset 2008. Hans Öken har stått i hyllan sedan dess.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dagens VM-böcker Frankrike

  1. Ping: Tweets that mention Dagens VM-böcker Frankrike | Lilla O -- Topsy.com

  2. Så mycket kul du hittat med det temat (såg en fotbollsmatch på en pub i England förra veckan).

  3. Annika skriver:

    Jag kan inte svara för de andra men jag delar i alla fall ditt fotbollsintresse🙂

    Den enda franska författare jag har läst någonting av är Jean-Christophe Grangé och han är super. Av de du nämner här är det endast Gavalda och Proust som jag har hört talas om…

Kommentera

