Dagens VM-böcker Algeriet

Svårt att välja ut dagens lag, men då planen är att skriva om ett lag som inte går vidare från gruppen blev det Algeriet. Det ska mycket till om de lyckas krångla sig vidare, men vinner de över USA samtidigt som England förlorar mot Slovenien borde jag helt klart ha valt ett annat lag.

En av de bästa böcker jag läst är skriven  av en algerisk författare, nämligen Efter attentatet av Yasmina Khadra som utspelar sig i Israel. Bakom denna pseudonym står överraskande nog en man från Algeriet, Mohammed Moulessehoul. Jag har dock inte läst hans senaste bok på svenska Sirenerna i Bagdad. Har ni?

Albert Camus föddes i Algeriet och får räknas hit. Jag läste hans Främlingen för ett litet tag sedan och måste nog ha missat något, för jag förstod inte riktigt storheten. Det blev lite av ett ”Camus-check”. Något annat som jag kan läsa av honom istället?

Jag vill verkligen läsa något av Assia Djebar (också en pseudonym hon heter egentligen Fatima-Zohra Imalhayène) men det har, trots biblioteksböcker som legat och väntat, inte blivit av ännu. Kärleken, kriget: en algerisk mosaik är väl den som lockar mest. Innan årets nobelpristagare tillkännages ska jag definitivt läsa något, då Djebar legat högt på vadslagningslistorna de senaste åren.

Det här med pseudonymer verkar vara riktigt vanligt bland algeriska författare då det yttrandefrihet definitivt inte existerar. Ännu en författare som skriver under pseudonym är Maïssa Bey som kommer till Göteborg och håller ett seminarium under Bokmässan. Innan dess vill jag alltså läsa hennes De utsatta om kvinnornas situation i Algeriet.

Nina Bouraoui föddes 1967 i Algeriet, men bor nu i Frankrike. Hennes bok Pojkflickan handlar om uppväxten i dessa båda länder. Elisabeth Grate Förlag har gett ut den och hennes sju andra böcker.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

