Dagens VM-böcker Schweiz

Det är bara att inse att vissa länder kommer att lämna turneringen utan att ha fått något bokinlägg. Jag får göra något åt det senare. Det är mycket möjligt att Schweiz går vidare, men jag kör dem ändå idag.

Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort att hitta moderna, schweiziska författare. Ingen land som översättare och bokförlag prioriterar?

Farväl till vapen av Ernest Hemmingway är lite väl smörig för min smak, men lite spännande är det att följa kärleksparets flykt till Schweiz och friheten.

Också Hotel du Lac av Anita Brookner utspelar sig i Schweiz. Låter som en bra bok. Någon som läst? Brookner fick förresten Man Booker Prize 1984 för just den boken och det borde garantera någon form av kvalitet.

Jean Jaques Rousseau föddes i Schweiz och ingen som läst litteraturhistoria (eller någon annan heller för den delen) har väl lyckats undgå honom. Émile är en av de få böcker av honom jag läst i sin helhet. En bra klassiker.

Även Voltaire tillbringade ett antal år i Schweiz och skrev då sin största(?) klassiker Candide.

Hermann Hesse föddes visserligen i Tyskland, men blev schweizisk medborgare senare. Han fick Nobelpriset 1946. Det var länge sedan jag läste något av Hesse, men Stäppvargen har jag läst, säkert något annat också, men inget jag minns. Hade Siddharta hemma från biblioteket ett bra tag, men lämnade tillbaka den oläst. Ska göra ett nytt försök någon gång.

Carl Spitteler är en annan schweizisk nobelpristagare av något äldre modell. Han fick priset 1919.

Max Frisch bör väl nämnas om jag nu ska rabbla gubbar. Av honom har jag dock inte läst något av. Bara om. Hittar inte mycket på svenska, men är du bra på tyska finns en del att hämta.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

