En krans av böcker

Kanske blir det en krans med riktiga blommor också, men först sju sorters blomböcker att pryda håret med eller kanske lägga under huvudkudden.

Röda vita rosen av Mariette Glodeck handlar passande nog om åtta vänner som träffas i skärgården för att fira midsommar. Någon kommer på idén att de ska leka röda vita rosen.

Tulpanfeber av Deborah Moggach utspelar sig i 1600-talets Amsterdam där tulpanlökar är hårdvaluta.

Så länge solrosorna blommar av Viveca Lärn handlar om en konstnär från Göteborg som åker till franska Grez där det på 1800-talet fanns en konstnärskoloni där bland annat Carl Larsson levde och verkade.

Vit oleander av Janet Fitch handlar om Astrid vars mamma Ingrid hamnar i fängelse efter att ha dömts för mord.

Tistlar är väl inte världens mysigaste blomma att ha varken i krans eller under kudden, men Låt tistlarna brinna av Yasar Kemal är definitivt en läsvärd bok. Magre Memed är en riktig hjälte.

Nora Roberts har jag faktiskt inte läst något av, men hennes trädgårdstrilogi som inleds med Blå dahlia får ändå en plats i min midsommarbukett.

Om du hinner vänta tills augusti innan du får drömma om din framtida man (eller kanske bok) skulle du kunna lägga Tusenskönor av Kristina Ohlsson under kudden. Jag fick just hennes första bok Askungar av Pocketförlaget och ser fram emot att läsa dem båda.

Jag vet inte vad Koranens blommor är för sort, men jag vet att Monsieur Ibrahim och Koranens blommor av Eric-Emmanuel Schmitt är en riktigt bra bok. Om du inte vill vänta och inte bryr dig så mycket om vilken sorts blomma din krans innehåller kanske den kan vara något?!

Vilka bokblommor gillar du?

(Bilden kommer från http://www.euroflorist.se)

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En krans av böcker

  1. Annika skriver:

    Jag måste säga att jag är djupt imponerad över din uppfinningsrikedom och när jag läste det här inlägget kom jag på att jag ligger inte mindre än fyra (!) bokstäver efter i ditt ABC. Detta går ju naturligtvis inte för sig så i helgen blir det bot och bättring!

    Glad midsommar!

    // Annika

  2. Cinnamon skriver:

    I rosens namn (Umberto Eco): Handlar om en munk på ett kloster och nån slags novis(ung kille som vill bli munk). Läste den efter jag sett filmen med Sean Connery och Christian Slater. Kommer inte ihåg mycket av vare sig bok eller film.

    Sen kommer jag inte på några fler, det står helt still..

  3. Matilda skriver:

    Näckrosdammen av Annika Thor är andra boken i den fantastiska serien om systrarna Steffi och Nelli. Lygia Bojunga har skrivit en underbar bok som heter Den blommiga soffan, som handlar om en bältan Viktor och hans obesvarade kärlek till den TV-älskande katten Dalva.

    Ett träd vill man kanske inte heller ha under kudden, men Per Nilssons och Katarina Kieris I det här trädet är så bra att jag tycker att den får vara med ändå.

    • Lilla O skriver:

      Träd under kudden kan vara svårt, men jag håller med om att det är en fantastisk bok! Tyckte väldigt mycket om Näckrosdammen också.

Kommentera

