Ett litet läsdilemma

Det går troll i min jäkla deckarutmaning. Ursäkta att jag ryter i så här, men jag börjar undra hur jag lyckats pricka in det ena bottennappet efter det andra. Förra månaden gav jag upp Deon Meyer och marsboken av Martin Edwards ligger fortfarande och dammar i ett hörn.

Nu är det Viveca Sten som ställt till det för mig med sin första Sandhamnsdeckare I de lugnaste vatten. Redan efter 34 sidor var jag på väg att ge upp första gången. Språket höll på att irritera ihjäl mig.

Nu har jag läst drygt 100 sidor och språkirritationen har lagt sig lite, även om den blossar upp med jämna mellanrum. Idel huvudsatser, enkelt ordval, i princip inga vettiga person- eller miljöbeskrivningar. Det enda som håller mig kvar är Thomas, polisen som mist sin dotter Emily och därefter skilt sig från sin fru. Han är sympatiskt och en liten del av mig vill faktiskt veta hur det går för honom.

Möjligen skulle Nora kunna väcka mitt intresse också, men ännu har det inte skett. Bara inte hon och Thomas blir ett par, då blir det minst en kliché för mycket. Det vimlar av klichéer redan, vilket också irriterar mig något vansinnigt. Dessutom är jag rätt trött på att läsa deckare där folk mördas på löpande band.

Tråkigt. Jag hade höga förväntningar på Sten. Hur ska jag göra nu? Läsa vidare bara för en fiktiv polis är lite intressant, eller ge upp ännu en deckare?

Till saken hör att jag i princip aldrig slutar läsa en bok. Jag är för envis för det. Envis och tjurig. Det skulle kunna vara så att det är tjurigheten som ställer till det. Jag gillar inte tvång. Om någon försöker tvinga mig att göra något slår jag bakut. Kanske har min tonåriga surläsare kommit tillbaka. Då gillade jag av princip ingen bok som jag blev tvingad att läsa.

När ni ändå är här och läser kan ni väl ta er en titt på de författare jag har kvar att läsa i år och varna mig för fler bottennapp. Jag skulle uppskatta det.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Ett litet läsdilemma

  1. violen skriver:

    Måste le lite åt din förtvivlan! Såååå dåliga är de väl inte, deckarna? Jag har ju läst en hel del som du kan se här http://violensboksida.bloggplatsen.se/kategori/40196-lasutmaning-deckare-lillao/ Längst ner finns en sammanfattning. De flesta har fått godkänt, Sten tyckte jag faktiskt bra om.
    Men, och det är något som jag faktiskt tänker på nu, och det är att egentligen sätter jag stjärnor på ett annat sätt för deckare, eller för genrer överhuvudtaget. Jag känner nu att jag nog jämför böcker inom genrer istället för att jämföra bok med bok…..hm intressant tanke som jag kommer att tänka vidare på…….

    ha en fortsatt fin midsommarhelg…….

    /violen

  2. Annika skriver:

    Det är verkligen inte roligt när man börjar reta sig på någonting i en bok då det är så oerhört svårt att sluta göra just det.

    Jag såg att du ska läsa Svart som natten av Ann Cleeves och den håller jag på med just nu. Tyvärr måste jag säga att det går oerhört segt då tempot är extremt lågt. Jag ska inte säga att den är direkt dålig men om den inte tar sig mot slutet så känner jag mig inte direkt ivrig att fortsätta läsa hennes böcker.

    Av Ramona Fransson har jag endast läst Mord i Skärhamn (fel ordning igen. Jag vet att jag är hopplös) och den tyckte jag väldigt bra om. Ska man klaga på något är det att det blev lite väl för gulligt mellan poliserna mellan varven men intrigen och karaktärerna uppvägde det och boken fick en fyra i betyg av mig.

    Vad jag tycker om Billingham behöver jag knappast nämna🙂

    De andra författarna du har på din lista har jag inte läst så de kan jag inte uttala mig om.

  3. Paperback Lover skriver:

    Jag har läst Elisabeth Gileks båda böcker och jag vet inte riktigt om språket är i Nessers-nivå men historierna är lite häftiga. Jessika Jungs saknad minns jag som tragisk och sorglig. Varför dog Monika P? är mera av en sorglig svindlarhistoria. ”Sorglig” återkommer i båda märker jag och det stämmer.

    Billingham har jag hört många haussa men har inte läst nåt själv.
    Sten och Fransson skulle jag nog inte läsa själv, men det är ju inget betyg.

    Så, både lite hiss och diss fick du från mig.
    Glad midsommar i efterskott!

  4. evacecilia skriver:

    Tänk vad olika det är🙂. Jag gillade både första och andra boken av Sten. Franssons bok Iskall hämnd tyckte jag var hemsk. Jag läste ut bara för att jag fått den i present.
    Billingham gillar jag, men det vet du ju redan🙂.

  5. Paperback Lover skriver:

    Haha Lilla O, igår fick jag hem ett bokpaket från min bokklubb. Trodde jag hade avbokat böckerna men tydligen inte. Det kändes nästan ironiskt när jag öppnade det och fann två deckare däri, en av Sten och en av Cleeves (som du ska läsa i juni). Det kändes lite som ett straff för att jag hade dissat deckarförfattare här på din blogg. Men jag ska faktiskt skicka tillbaka dom, jag betalar inte 300 spänn för två inbundna böcker jag aldrig kommer att läsa. Det kan man ju få nästan 7 bra pocketar för🙂

    • Lilla O skriver:

      Cleeves vågar jag knappt läsa. Dessutom är allt ditt fel från början, det var ditt Krimalfabet som gjorde att jag hittade alla hopplösa författare.😉

      • Paperback Lover skriver:

        Ja, jag känner mig ärligt talat lite skyldig ska du veta🙂

        Jag sammanställde också en lista på alla de deckarförfattare som jag inte hade läst innan, kanske ska kolla in den och se om jag ska hiva den eller om jag kanske faktiskt läst nåt på listan och tyckt att det var bra.

  6. Paperback Lover skriver:

    Jo, jag har läst Skugga av Karin Alvegen. Den var riktigt bra. Tips!

  7. Paperback Lover skriver:

    Men jag fick faktiskt tre recex-pocketar igår. Isabel Allendes Summan av dagarna och nyutgåva av den Paula som föregår den. Och debutanten Gabriella Ahlströms De oförglömliga. Så lite nytt har jag i hyllan vilket känns bra rent psykologiskt🙂

  8. Ping: Den innersta kretsen av Viveca Sten « Bokbiten

Kommentera

