Dagens VM-böcker England

Ingenting skulle göra mig gladare än att England vann över Tyskland, men jag vågar inte riktigt tro på det. Då jag inte vill riskera att missa favoritlaget bland VM-inläggen blir det engelska böcker idag. Engelska, inte brittiska märk väl, så det har krävts lite extra dubbelkollsgooglande. Tyvärr har jag inte stenkoll på alla små brittiska byar, så det är möjligt att jag fått med någon liten walesare eller så.

Jag började med att konsultera min Topp-100 lista (som fortfande behöver uppdateras) och hittade såklart några favoriter där (det är ju 100 av de bästa böckerna jag läst, så det hade varit illa annars).

Tony Parsons har skrivit en av de bästa böcker jag läst. Så bra att jag inte vågat läsa om den, trots att jag slagit upp första sidan ett antal gånger. Den ligger alltid på nattduksbordet och jag fingrar lite på den ibland och läser på baksidan. Man and boy heter boken och den handlar om Harry som blir ensam med sin son efter att hans fru lämnat honom. Tydligen har den blivit film också. Frågan är om jag vågar se den.

The buddha of suburbia av Hanif Kureishi har inte blivit film, men väl tv-serie. Boken handlar om Karim som växer upp i 70-talets London.

Lisa Jewells böcker utspelar sig också ofta i London. Den senaste jag läste var The truth about Melody Brown och den senaste jag köpte var After the party. Jewell skriver bra chic-lit utan en massa namedropping. Bra och avslappnande läsning för en trött hjärna. Kanske blir det min nästa bok.

Doris Lessing föddes visserligen i Iran, men är brittisk och bodde länge i London. Hon får självklart vara med här, nobelpristagare och allt. Inte för att hon var speciellt lycklig över priset. Helt klart en författare jag vill läsa mer av.

Ian McEwan är en av mina ständiga nobelpriskandidater. Dags att läsa fler böcker även av honom. Såg att vi faktiskt studerat på samma universitet, så vi är nästan bästa vänner. Favoritboken är Lördag som jag aldrig hade läst om vi inte haft den som bokklubbsbok.

Simon Beckett är en av mina favoritdeckarförfattare och därtill faktiskt engelsman. Jag trodde faktiskt att han var amerikan. En bra författare är han hur som helst och jag har skrivit om hans tre böcker här, här och här.

Elizabeth George är en annan favorit i genren. Hon är faktiskt amerikan, men får vara med då böckerna utspelar sig i England. Det var ett tag sedan jag läste något av henne. Tappade sugen lite då Helen dog.

Några gamla poeter måste självklart finnas med. William Wordsworth är en favorit, liksom T.S. Eliot. Jenny Joseph ska jag läsa nästa kvartal, hon är en skön dam. William Shakespeare är också svår att förbise, både som poet och dramatiker.

Självklart är det omöjligt att välja ur detta hav av författare, men här är i alla fall några av mina favoriter. Vilka är dina?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens VM-böcker England

  1. Bea skriver:

    Många att välja på ur engelsk litteratur, Jane Austen, Nick Hornby och Virginia Woolf hade nog kvalat in på min lista. (och även jag hoppades att England skulle klara att gå vidare denna gången…)🙂

    • Lilla O skriver:

      Nick Hornby absolut, kanske Austen men jag är inte så frälst som många verkar vara. Woolf har jag pinsamt nog kvar att läsa. Dags att göra något åt det!

Kommentera

