Döden som historieberättare

Boktjuven av Markus Zusak är en vacker och annorlunda bok. Döden själv berättar historien om den lilla flickan Liesel och hennes liv i andra världskrigets Tyskland. Första gången vi och döden träffar henne har hennes bror just dött. Det är då hon blir boktjuven, när hon stjäl sin första bok Dödgrävarens handbok. Hon kan inte läsa och har egentligen ingen nytta av den, men hon vill ändå äga den.

Efter broderns död förs Liesel till ett äldre par som ska ta hand om henne. Rosa Hubermann ”även känd som mamma” är en bister dam som slänger sig med arga skällsord som Saumensch och Saukerl. Långt där inne anar jag dock redan tidigt ett gott hjärta och hon utvecklas helt klart till en av mina favoriter. Pappa Hans är lättare att ta till sig. Han är utan tvekan en god man och på sitt stillsamma sätt ger han Liesel all sin kärlek. När hon vaknar av mardrömmar finns han där och han sitter vaken med henne i timmar och lär henne läsa. Först Dödgrävarens handbok och därefter i andra stulna böcker.

Personerna är definitivt väl beskrivna och väldigt levande. De är dessutom lätta att tycka om.  Bästa vännen Rudy är en kul figur. ”Du vet Liesel en dag kommer du att göra vad som helst för att få kyssa mig”, säger han självsäkert till en väldigt förbannad Liesel.

Max är också en viktig person. Kanske bokens viktigaste. Han är juden som familjen gömmer i källaren som visar sig vara husets viktigaste rum. Max och Liesel utvecklar ett väldigt speciellt förhållande och håller på många sätt varandra vid liv.

Berättarperspektivet i Boktjuven är annorlunda. Dels är det döden som berättar, men Zusak väljer också ganska ofta att avslöja vad som kommer att hända långt innan det faktiskt sker. Följden blir att historien rör sig som i cirklar, vilket är effektfullt, men ibland faktiskt lite störande.

Detsamma gäller språket. Det är vackert, poetiskt och många gånger är ordvalet annorlunda, men också där blir det ibland för mycket av det goda. Det blir för långsamt, för stilla och boken hade mått bra av kortas ner minst hundra sidor.

Boktjuven är en bra bok. Till och med väldigt  bra på sina ställen. Trots detta blev jag lite besviken då jag troligen hade orimligt höga förväntningar på att få läsa en bok utöver det vanliga.

Jag vill definitivt läsa mer av Zusak. Kanske har jag mer rimliga förväntningar nästa gång. Låt mig därför inte avskräcka dig. Läs Boktjuven och bilda dig en egen uppfattning, men läs när du har mycket tid då boken definitivt inte mår bra av att en upphackad läsning. Jag läste lite och ofta istället för att verkligen sjunka in i berättelsen. Kanske hade jag fått mer wow-känsla om jag gjort det.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Döden som historieberättare

  1. Cinnamon skriver:

    Jag gillade verkligen den här boken.

  2. Morrica skriver:

    Jag är rädd att jag kan vara en av orsakerna till dina höga förväntningar, förlåt om jag skapade obalans! För mig är detta en bok jag önskar jag hade oläst, en läsupplevelse jag skulle vilja ha framför mig, så fantastisk var den för mig och kanske har det färgat mina kommentarer om den en aning.

  3. Eli skriver:

    Jag har också höjt den här boken till skyarna flera gånger i min blogg, men själv hade jag aldrig hört någonting om den när jag läste den, jag klickade hem den på vinst och förlust eftersom jag gillade beskrivningen. Höga förväntningar brukar ju tyvärr göra böcker ”sämre” än de är, eller i alla fall ge en annan uppfattning än man annars skulle fått.
    Men visst är den bra! Jag hade tänkt läsa den på engelska också, det känns som en himla bra översättning och då är det alltid kul att jämföra.

Kommentera

