En suverän överraskning

Jag hade inte med Pär Johansson bland de sommarprogram jag inte ville missa. Som tur var slumpade det sig så att jag tillbringade tiden mellan 13.00 och 14.30 i bilen och jag fick lyssna till ett av de starkaste sommarprogram jag någonsin hört. Jag både skrattade och grät och fick mig dessutom några rejäla tankeställare.

Vem är egentligen normal? Är inte skådespelarna på Glada Hudik-teatern normalare och bättre än de flesta, som faktiskt inte dömer folk utifrån kön eller ursprung. Inte ens makt imponerar på dem.

Vad är det egentligen som håller på att hända i Sverige, ett land där alla tidigare fått plats, där främlingsfientligheten nu frodas. Varför protesterar vi inte mer?

Alla förtjänar att bli behandlade med respekt och då kan vem som helst utvecklas mer än någon trott var möjligt. Det känner jag igen från min arbetsplats där våra elever på utsidan är väldigt normala (vissa har visserligen mörk hy och/eller slöja och det är ju lite jobbigt för en del) men på insidan kan de ha alla möjliga problem. Diagnoser av alla de slag, traumatiska upplevelser och en lång rad misslyckanden. Trots allt finns en fantastisk glädje och vilja att lära. Jag möts, liksom Pär, varje dag av människor som är glada att jag är just där hos dem ännu en dag.

Ni måste verkligen lyssna på Pärs sommarprogram. Klicka här, lyssna och njut. Historien om rulltrappan är fantastisk och den om landshövdingen går inte av för hackor den heller. Praoelevens mamma fick mig dessutom att gråta en skvätt.

Det här inlägget postades i Tv, film och radio och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En suverän överraskning

  1. evacecilia skriver:

    Jag lyssnade inte på programmet, men har både hört och sett Pär tidigare (bl.a. i en föreställning tillsammans med Maria Lundqvist på Cirkus i Stockholm). Precis som du både skrattade och grät jag + att jag fick mig en tankeställare. Dom där tankeställarna man får med jämna mellanrum är väldigt bra – även om det som sägs är självklarheter behöver man (eller i alla fall jag) påminnas ibland.
    Ska lyssna på programmet när jag känner att jag har lugn och ro omkring mig.

  2. Cinnamon skriver:

    Jag har oxå hört Pär tidigare. Jag jobbar i Söderhamn som ju bara ligger 6 mil från Hudik. Jag lyssnade på honom på en fortbildningsdag. Helt otrolig. Köpte boken oxå Shaken (not störd). Den är bra den.🙂

Kommentera

