Att läsa i juli

Vet ni, i juli ska jag läsa precis vad som faller mig in. Inga läsutmaning ska styra mig, inga borde- eller måsteböcker ska läsas. Om jag inte känner för det, då läser jag dem självklart.

I hyllan (och i sovrumsfönstret) finns ett antal olästa böcker som väntar på att bli lästa. Jag ska bara blunda och greppa den som ropar högst och lockar mest. Det svåra blir att välja. Det finns så mycket jag vill läsa och allt för lite tid.

Just nu håller jag på med klassikern Den hemliga historien, favoriten Bodil Malmstens De från norr kommande leoparderna och den söta Persikosommar av Jodi Lynn Anderson.

Vad läser du i juli?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Att läsa i juli

  1. Paperback Lover skriver:

    Heja Lilla O, vad härligt det låter. Ren läslust, den gör sig till känna på semestern när alla andra måsten har försvunnit också.
    Det kommer snart upp en liten grej om min juliläsning hos mig också.

  2. Morrica skriver:

    Jag är en alldeles fasligt tråkig människa, inser jag, ty i juli läser jag de böcker jag funderar på att använda i klassrummet i höst och börjar förbereda arbetet med dem. Det blir lite Austen, lite Brontë (vem har jag inte bestämt), lite vampyrer, lite Dickens och något från det förra seklet också – personligen är jag t ex lite sugen på the Remains of the Day, men vi får se vilka eleverna är.

    Nej, det är inte alls tråkigt, känner jag när jag skriver om det, det är jättespännande och pirrigt att läsa och förbereda sig och föreställa sig vilka eleverna kan vara!

    • Lilla O skriver:

      Lite jobbetonat blir det hos mig med då ett gäng ungdomsböcker på svenska och engelska ska plöjas, men det känns inte alls som jobb.

  3. Härligt, ungefär likadant här🙂

  4. Marie skriver:

    Har insett att planerad läsning inte funkar för mig, jag tar det som känns ”rätt” just för stunden (och det saknas inte precis böcker att välja bland).

  5. bokstävlarna skriver:

    Jag kommer också satsa mest på lustläsning i juli, även om det dessutom kommer bli en del litteratur till min sommarkurs. Jag tycker att det är rätt skönt att bokutgivningen inte är så stor under sommaren (iaf inte inom de genrer jag läser), så att man för en gångs skull inte överhopas med recensionsexemplar och måsteläsning.

    Det ska bli spännande att se vad du tycker om Den hemliga historien!

  6. Lisa H skriver:

    Hej Lilla O! Första gången jag kommenterar här tror jag🙂
    Just nu läser jag Tusen gånger starkare och jag har tagit fram Jack av Lundell ur bokhyllan som jag tänkte kan bli bra kravlös sommarläsning. Men annars brukar jag aldrig göra någon att-läsa-lista för på något konstigt sätt så blir jag alltid jätte-o-sugen på att läsa just den boken som står näst på tur. Men jag har några titlar i bakhuvudet som jag ska sätta tänderna i i sommar tänkte jag. Bokhyllevärmare som jag ”sparat på”.. Hur konstigt det nu än kan låta, men ibland drar jag mig nästan för att läsa vissa böcker för man är rädd att man har för höga förväntningar, och man vill så gärna så gärna gilla boken..! (ehh, hoppas någon fattar mitt svammel)
    Lycka till med ditt boklotteri i sommar!🙂

  7. Cinnamon skriver:

    Jag kommer att läsa något ur min olästa böcker hög. Men det blir säkert nån omläsning av några böcker också. Jag längtar efter att läsa Laura Ingalls Wilder och vissa av L.M. Montgomerysböcker igen. Och Diana Gabaldons Främlingen.

  8. Bea skriver:

    Margaret Atwoods Oryx & Crake som jag fick upp ögonen för i en utmaning blir det nästa vecka när jag är hemma själv, sedan blir det att gå på dagsform ur den stora högen av gammalt och nytt oläst. Problem är att på resande fot går det inte att ta med alla böcker jag vill välja bland (OK, kategori i-landsproblem…).

  9. Helena skriver:

    Lustläsning låter härligt och är min linje också. Den hemlig historien vill jag också gärna läsa liksom Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer. Och så vill jag läsa ut Jane Eyre till slut.

  10. Uppbokad skriver:

    Hej Lilla O!

    I juli ska jag läsa klart ”50 böcker som förändrade världen” av Andrew Taylor, ”Den afrikanska farmen” av Karen Blixen samt ”Pappersväggar” av John Ajvide Lindqvist. Jag ser fram emot att läsa ute på gräsmattan eller på en klippa vid havet!

  11. Annika skriver:

    Jag har ungefär 20 böcker som står och väntar i bokhyllan men exakt vad jag ska läsa nu i juli är inte hugget i sten, ännu i alla fall. Just nu läser jag Vattenuret av Jim Kelly som ingår i min thriller-utmaning. På tal om den så tar den slut den 31 augusti och då jag har ett antal olästa böcker kvar där så får jag nog koncentrera mig lite på den.

    I höstas hoppade jag av en kurs i litteraturvetenskap under Moment 2 som jag har tänkt återuppta i höst. Därför borde jag läsa in mig på och börja arbeta med att göra moment 1 helt färdig innan kursen väl startar så att jag redan från början är i kapp och förbi så att säga. Vi får väl se hur det går med den saken, men ambitionen har jag i alla fall.

    Med tanke på det här så verkar det inte bli mycket av att läsa vad jag känner för, men det kanske finns utrymme för det också. En sak vet jag dock med säkerhet: i morgon början min semester och de första dagarna ska jag bara njuuuta och nästkommande vecka blir det bloggmaraton för hela slanten. Det ser jag fram emot!

Kommentera

