Dagens VM-böcker Uruguay

Känns som ett lite udda bokland, men då laget är mina nya favoriter i VM (och drömelvan) ska jag göra ett försök. Jag har mig veterligen inte läst någon bok som utspelar sig i landet, men jag har hittat några böcker som  verkar läsvärda och några författare värda att nämna.

Carolina de Robertis har uruguayanska föräldrar, men växte upp i England, Schweiz och USA. Hennes roman Det osynliga berget, som gavs ut av Forum Bokförlag i januari, utspelar sig dock i Uruguay.

Herbert Abimorad står att läsa om hos Macondo. Han är poet, född i Uruguay, kom till Sverige 1976 och numera bosatt i Partille, min grannkommun. Spännande. Det verkar vara svårt att få tag i hans dikter, men jag får väl ge mig ut på jakt. Även Nelson Marra kom till Sverige på 70-talet. Han är liksom Abimorad poet

Efter att militären tagit över styret i Urugay 1973 tvingades många författare i exil. En av dem var Mario Benedetti som var en av författarna i Generación 45 där också bland annat Amanda Berenguer, José Pedro Díaz och Ida Vitale ingick. Om din spanska är bättre än min kommer du att kunna hitta mycket mer information, men jag hade lite svårt att förstå allt på de spanska sidorna. Juan Carlos Onetti var i alla fall ledaren för gruppen. En dyster figur tydligen. Han skriver ofta om den fiktiva staden Santa Mariá.

Eduardo Galeano låter som en spännande författare. Ordfront har gett ut hans Bakvända världen, som beskrivs som en absurd betraktelse av vår samtid. Han bosatte sig i Argentina efter militärkuppen. Han är mest känd för klassikern Latinamerikas öppna ådra, som låter som en måste-bok.

Ordfronts förlag har också gett ut en bok av Ana Luisa Valdés Er tid ska komma (2008).

Har du läst några böcker med anknytning till Uruguay?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens VM-böcker Uruguay

  1. Ping: Tweets that mention Dagens VM-böcker Uruguay | Lilla O -- Topsy.com

  2. agnes i Lund skriver:

    Nej, Uruguay är blankt för mig. Blir nyfiken på Det osynliga berget – tack för det tipset!

Kommentera

