Kvartalsredovisning 2 2010

Kvartal två är slut och det är dags att summera.  43 böcker har det blivit och många av dem har varit riktigt bra.

  1. Till sista andetaget, Anne Swärd. Bra, välskrivet men inte alltid gripande om Lo.*
  2. Ordet och färgerna, Helena Östlund. Två annorlunda långdikter.*
  3. Livslinjer, Nancy Huston. Familjehistoria berättad baklänges av fyra barn.*
  4. Someone Special, Sheila O’Flanagan. Inte en av hennes bästa.
  5. Jag ska räkna till hundra och aldrig sluta leta, Monica Wilderoth. Bra och annorlunda.*
  6. Street, Eva Susso. Bra ungdomsbok om dansande ungdomar.*
  7. Minns du?, Norah McClintock. Bra, men lite väl kortfattad ungdomsbok.*
  8. Judaskyssen, Anna Grue. Bra om dansk solochvårare som jagas.*
  9. I det här trädet, Katarina Kieri och Per Nilsson. Otroligt bra ungdomsbok!!!
  10. Himmel och helvete, Jón Kalman Stefánsson. Bra, vacker, gripande.
  11. Torg, korg, eko, Sara Hallström. Läsvärd diktsamling.
  12. Satungsverserna, Kicki Edgren Nyborg. Nattsvart och roligt om småbarnshelvetet.*
  13. Emmy Moréns dubbla liv, Barbara Voors. Bra ungdomsbok om 2xEmmy.
  14. Blodläge, Johan Theorin. Bra tredje del i Ölandskvartetten.
  15. Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2, Kristina Henkel och Marie Tomicic. En bok alla föräldrar bör läsa.*
  16. Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet), Anneli Jordahl. Fantastisk bok med underbar titel.*
  17. Det tredje tecknet, Yrsa Sigurdardóttir. Ganska seg deckare om trevliga Þora Guðmundsdóttir.*
  18. Den perfekte vännen, Jonas Karlsson. Riktigt bra noveller.*
  19. Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar, Ann Jäderlund. Annorlunda och läsvärd.*
  20. Vårlik, Mons Kallentoft. Bok fyra om Malin Fors är bra!
  21. Det är så logiskt alla fattar utom du, Lisa Bjärbo. Fantastisk ungdomsbok!*
  22. Krigets skola, Alexandre Najjar. Bra om krigsminnen.*
  23. Jag är en sån som bara vill ligga med dig, Fredrik Lindström. Riktigt bra dikter!
  24. Pansarhjärta, Jo Nesbø. Inte den bästa om Hole. Inte alls.
  25. Allt för min syster, Ann Picoult. Bra om rätten till sin kropp.*
  26. Fyrmästarens dotter, Ann Rosman. Bra Marstrandsdeckare.*
  27. Gargoylen, Andrew Davidson. Bra om kärlek i flera tider.*
  28. På andra sidan solen, Maria Ernestam. Som vanligt en bra bok av favoriten.
  29. Vi i villa, Hans Koppel. Ganska bra om neurotisk man i villa.*
  30. Lila hibiscus, Chimamanda Ngozi Adichi. Även den första boken är bra.
  31. Främlingen, Albert Camus. Jag såg inte storheten i denna klassiker.*
  32. Allt som återstår, Elin Boardy. Mycket bra om Emma på Orust.*
  33. Baristas första boken, Denise Rudberg. Bra ungdomsbok om killar och vänskap.
  34. Halva liv, Mats Strandberg. Bra bok om Jessica och farmor Viola.*
  35. Bekantas bekanta, Mats Strandberg. Underhållande bok om Camilla och Daniel.
  36. Själakistan, Ann Rosman. Även andra boken är riktigt bra.
  37. Rörmokaren, Viggo Cavling. Macho om tre coola killar.*
  38. I nöd och lust, Elizabeth Gilbert. Ganska bra om äktenskap genom tiderna.
  39. Boktjuven, Markus Zusak. Bra, vacker, men lite väl långsam.*
  40. I de lugnaste vatten, Viveca Sten. Riktigt tråkig och dålig bok.*
  41. Baddaren, Emma Hamberg. Rapp och underhållande historia.
  42. Vad mina vänner inte vet, Sonya Sones. Fantastiskt söt lyrikroman.*
  43. Min mormors historia, Birgitta Stenberg m.fl. Tolv författare berättar om sina mormödrar.

Jag hade kunnat lyfta fram säkert 25 toppar, men jag har valt ut några av de mest minnesvärda böcker jag läst under kvartalet och några riktiga bottennapp.

Toppar

Vad mina vänner inte vet, Sonya Sones är en ungdomsbok och lyrikroman. Fantastiskt bra!

Halva liv, Mats Strandberg var mitt första möte med författaren och ett trevligt sådant.

Allt som återstår, Elin Boardy var riktigt, riktigt bra. Ser fram emot nästa bok!

Lila hibiscus, Chimamanda Ngozi Adichi  var inte lika bra som de två andra, men väldigt bra likväl.

Jag är en sån som bara vill ligga med dig, Fredrik Lindström innehåller riktigt bra dikter.

Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet), Anneli Jordahl var fantastisk!

I det här trädet, Katarina Kieri och Per Nilsson var mycket, mycket bra.

Satungsverserna, Kicki Edgren Nyborg väldigt roligt om det liv jag också lever.

Bottennapp

I de lugnaste vatten, Viveca Sten var ingen höjdare.

Rörmokaren, Viggo Cavling var väl macho för min smak.

Pansarhjärta, Jo Nesbø når inte upp till sin vanliga klass.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kvartalsredovisning 2 2010

  1. malinthewriter skriver:

    Oh! Bra tips!
    🙂

Kommentera

