Dagens VM-böcker Spanien

Det måste väl finnas hur många böcker som helst med anknytning till Spanien i mina läslistor tänkte jag, men riktigt så enkelt var det tyvärr inte. Många spanska filmer har det blivit, men jag har läst extremt få böcker av spanska författare. Inte heller har jag lyckats hitta mer än några få som utspelar sig där.

Klassikern Don Quijote av Cervantes har jag dock läst ett par gånger. Erik Winter drar till sina föräldrar i Spanien ganska så ofta och böckerna om honom av Åke Edwardson har jag i alla fall läst.

Och jag har ätit spansk mat, så några kokböcker kunde kanske vara något. Nya, lilla budgetfyndet Smaklig måltid! Tapas av Elin Holst eller kanske Njut av Tapas av Fia Norström med över hundra recept.

Det blir en väldigt mager sammanställning det här. Jag har till exempel inte läst snackisböckerna av Carlos Ruiz Zafón, men Vindens skugga ligger i en av högarna och väntar på att bli läst. Just det exemplaret har både mamma och mormor läst så helt övergiven är den stackars boken inte.

Inte heller har jag läst Och solen har sin gång av Ernest Hemingway, men jag har varit i Pamplona där delar av den utspelas.

José Carlos Somoza skriver kriminalromaner och jag hittar en utgiven på svenska Idéernas grotta. Även Eduardo Mendoza skriver deckare.

Ildefonso Falcones har skrivit Katedralen vid havet som jag läst väldigt mycket om, men inte läst ännu. Har fått för mig att den är tung och tråkig, men jag har kanske fel?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

