Strålande bok om starka kvinnor

Tusen strålande solar

På Lyrans bokresa runt jorden är junis stopp Mellanöstern. Boken Tusen strålande solar är skriven av Khaled Hosseini från Afghanistan (numera boende i USA) vars debut Flyga drake också nått stora framgångar. Jag älskade verkligen den här boken om Mariam och Laila som är gifta med samma man. Mariam är den första frun som giftes bort med den mycket äldre mannen som 15-åring. Hon lyckas inte få några barn och efter många år gifter sig mannen igen med den unga Laila. Mannen är grym och misshandlar dem båda. Vid flera tillfällen får jag sluta läsa eftersom det är så obehagligt. Klart är dock att detta är en mycket bra bok som skildrar dessa kvinnors liv på ett mycket gripande sätt. Jag tycker faktiskt att den är bättre än Flyga drake eftersom kvinnornas relation är så spännande att följa. Från att ha varit avundsjuka på varandra växer en mycket stark vänskap fram. Eftersom jag har elever från Afghanistan är det extra spännande att läsa om livet i Kabul. Jag läser gärna fler böcker av Hosseini!

Detta inlägg publicerades i Funderingar och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar