Huvudpersoner, hjältar, hjältinnor och annat på H

Veckans bokstav är H och här kommer mina svar. Svårt att välja ut det bästa och ultimata. Det är inga små krav jag ställer…

Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?

Jag vet inte om Emelie egentligen är huvudperson i Fogelströms Stad-serie, men visst är hon en av de viktigaste personerna. Jag tycker riktigt mycket om henne, men skulle önska att hon tänkte lite mer på sig själv och inte bara på alla andra.

Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?

Hjältar blir ofta synonymt med deckare i mitt huvud så jag måste säga Harry Bosch, som egentligen är en rätt otrevlig figur i Michael Connellys böcker, men en riktig machohjälte.

Och den ultimata hjältinnan?

Jag väljer Ellen Elg som är huvudpersonen i Karin Alfredssons böcker. Hon är läkare och tar stora risker för att hjälpa utsatta kvinnor. Hon tänjer på både lagar och regler hur mycket som helst, men det är trots allt moraliskt försvarbart.

Vilken är den bästa historiska roman du läst?

Jag är visserligen historielärare, men har rätt svårt för historiska romaner. Lite beroende på hur man definierar genren visserligen, men böcker där tiden den utspelar sig i är viktigare än själva historien gillar jag inte. Det blir nästan lite överdrivet frosseri i historiska detaljer bara för sakens skull. Däremot kan jag uppskatta böcker som handlar om en tid som gått och som kan lära mig lite samtidigt som den berör mig. Ett bra exempel på en sådan roman är En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Jag föredrar lite mer nutida historia än böcker om romartiden eller något liknande.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Huvudpersoner, hjältar, hjältinnor och annat på H

  1. Bea skriver:

    Jag måste läsa något om denne Bosch snart!

  2. Anne skriver:

    fortsättning på boken

Lämna en kommentar