Naket om sjukdom och ensamhet

9789127419155

Jag fick Kristofer Flensmarcks Almanacka av Natur & Kultur att recensera. Det är jag glad för, då jag troligen aldrig hade kommit i kontakt med boken annars. I Flensmarcks tredje bok möter vi hans farmor som genom anteckningar i diverse almanackor berättar för oss om sitt liv. Ett  liv fyllt av sjukdom och elände, men också en rejäl portion humor och självdistans. Från 1973 till 1999 finns de korta noteringarna samlade. Ibland parallellt då flera almanackor beskriver ungefär samma saker. Redan första sidan ger mig en rejäl spark i magen. Det här är på riktigt, dokumentärlyrik som Flensmarck själv väljer att kalla det.

”Mars

17 Valter kom hem kl 13.00 Var sjuk

18 Valther sjuk

19 Tor. Mor. Valther till lasarettet kl 22:20

Tor fyller år. Valther åkte till lasarettet

20 Valther dog. 20:05

Kroppspulsådern sprack

27 Tor. Dr Skog 13.00

29 Begravn. 14.00 Tierps kyrka

Färg-TV Spektra”

Och så i slutet av året:

”December

Började jobba på

DHR-s kontor. Slotts

området

Änka får försöka

försörja mej nu”

Almanacka är en riktigt häftig bok. Jag blev väldigt berörd av Ellas sätt att beskriva sitt liv och av Kristofers sätt att delge oss det.  Det är dock riktigt svårt att förklara vad det är som gör boken så speciell. Den måste läsas.

Läs vad andra skrivit här.

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar