Hur uppfostrar man en pojke?

Magdalena Hulth, förskollärare och nybliven mamma skriver på Aftonbladet Debatt om barnboksvärlden som hon menar är enkönad och vit. Som mamma till en ojke konstaterar hon att han kommer att bekräftas och stärkas, men att han kanske inte får veta att pokar kan vara försiktiga och omhändertagande och tjejer starka och coola. Som mamma till två pojkar känner jag igen mig i Magdalenas tankegång och  jag ser det som en utmaning. Det gäller, som hon skriver, att leta bland böckerna och försöka bredda grabbarnas input. Vi läser varje dag och en stor favorit är Så gör prinsessor (lillbror är prinsessa allt som oftast) men även Laban, som faktiskt är en försiktig liten spökpojke är populär. När det gäller leksaker och kläder blir det ännu viktigare. Storebror fick sitt dockhus och lillebrors rosa klädhög växer.

För som Magdalena skriver ”Genusperspektiv handlar inte om att förbjuda barn att leka med könspecifika saker, utan att tillåta alla att ha tillgång till allt. ” Som tur är går mina barn på en förskola där de inte heller begränsas och där det är helt okej att leka med dockor ena stunden och med bilar den andra. Rosa kläder fungerar dessutom lika bra på pojkar och flickor på samma sätt som spiderman gör det. Jag vägrar att begränsa mina barn. Och nej, jag är inte rädd att de ska bli flickor, lika lite som jag är rädd för att deras pappa ska bli kvinna för att han varit hemma med barnen.

Detta inlägg publicerades i Familj, Genus och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar