Bra att börja med

B Wahlströms ger ut en hel serie med lättlästa barnböcker med bearbetningar av Aisopos fabler. I Lejonet och musen skonar lejonet musen och när han behöver det som mest kommer den lilla musen till hans undsättning. Grabbarna O gillade boken och de fina illustrationerna, men de tyckte att den var lite kort. För barn som just lärt sig läsa tror jag däremot att den är perfekt.

Som den ständigt arbetande lärare jag är tänker jag självklart ta med boken till mina elever. Det kan bli en bra första bok att läsa på svenska och jag gillar de enkla uppgifterna i slutet. Välj den mening som passar bäst till bilden kan nog funka bra.

En söt liten bok, med en historia som jag tror att de flesta känner igen. Någon att köpa till era ungar om de just börjat läsa själva, eller om ni som jag undervisar nyanlända.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bra att börja med

  1. Annelie skriver:

    Jag är en nybliven IVIK-lärare och småbarnmamma som har följt din blogg ett tag utan att kommentera tidigare.

    Jag en av böckerna i serien: Den lilla giraffen. Min dotter som gå i ettan tyckte den var för lätt, men jag ska ta med den till mina elever, som jag hoppas kommer att gilla den.

    Tack för en inspirerande blogg!

  2. Lilla O skriver:

    Vad roligt med en kollega! Tror att mina elever kan acceptera att det är en lätt bok. De flesta inser att man behöver börja med barnböcker, men visst måste det vara hemskt att vara nybörjare.

Kommentera

