En halv gul sol

Du måste läsa En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Inte alls tung som man kan tro, många sidor visserligen, men lättläst och gripande. Jag gillar huvudpersonerna Olanna och Odenigbo skarpt, men bäst är kanske ändå Ugwu som är familjens tjänare. Jag visste ingenting om Biafra innan jag läste boken, visst har jag som alla andra sett bilder på biafrabarn med stora magar, men jag visste inte mer om landet än att de svalt.

Trots att jag lärde mig en massa om Biafra och Nigeria så är det historien om personerna och deras liv i ett krigsdrabbat land som är den största behållningen av boken.

Börja läsa en dag när du har lite tid över så kommer du snabbt in i den och jag lovar att du inte vill släppa den!

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En halv gul sol

  1. Pingback: Bokfrågornas ABC del 1 « enligt O

  2. Pingback: Mer svart än vitt « enligt O

  3. Pingback: Åkomman på väg att botas « enligt O

Lämna en kommentar