Östeuropastopp nummer 2

Förvandlingen av Franz Kafka tillhör böcker man bör ha läst. Någonstans i bakhuvudet finns ett vagt minne av att jag faktiskt gjorde det när jag läste litt.vet. för 15 år sedan, men jag är inte helt säker. Nu har jag i alla fall läst historien om Gregor Samsa och hans hemska förvandling som av många anses vara världslitteraturens bästa novell. Jag är kluven till historien. På många sätt fascineras jag av Kafkas sätt att beskriva Samsas utanförskap och frustration. Hans öde är verkligen fruktansvärt, instängd i ett rum förvandlad till en jättelik insekt. Han har svårt att röra sig, får inte tillräckligt med mat och skadas vid ett flertal tillfällen av medlemmar i sin egen familj. Just familjens reaktioner gör berättelsen hemsk att läsa. Gregor behandlas verkligen illa och på något sätt verkar de tycka att det är hans eget fel att han förvandlats. Eftersom han tidigare varit den som försörjt familjen blir deras liv klart försämrat nu när han inte kan arbeta. Frågan är om de någonsin tyckte om honom?

Det är en obehaglig men ändå läsvärd historia. Kort, men inte lättläst. Det gick absolut inte att skumläsa vilket gjorde mig lite frustrerad. En bra novell, men jag skulle inte sträcka mig så långt att kalla den världshistoriens bästa.

Efter detta andra stopp i Östeuropa åker jag vidare till Mellanöstern!

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar