En vacker strof

 

I ljumsken har du en narighet

Som du skäms för lite

Den må du ha

För mig är den en smula morgon

 

ur Som kartan av Lars Forsell

Den här strofen dyker upp i mitt huvud ibland. Jag tycker att den är fantastiskt vacker. Första gången jag läste den var för 15 år sedan då jag köpte en samling Kärleksdikter i urval av Per Wästberg. En riktigt bra bok med många guldkorn. Vet inte om den går att få tag på längre, men hittar du den tycker jag definitivt att du ska köpa den!

Vilken är din kärleksdiktsfavorit?

Detta inlägg publicerades i Böcker och märktes . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till En vacker strof

  1. Agneta J skriver:

    Dimman lämnar inget ärr
    på en fuktig klövervall.
    Min kropp lämnar inget ärr
    på dig och aldrig skall.
    När vind och hök möts,
    vad finns att hålla kvar?
    Så möts vi,du och jag
    och vänder oss och somnar in.
    Som många nätter lider
    utan måne eller ljus,
    så skall vi lida
    när en står ensam i vårt hus.

    Leonard Cohen

    • Lilla O skriver:

      Fantastiskt vackert! Köpte en Cohen samling till maken, men har inte fått en chans att titta i den ännu. Dags att göra det!

  2. Hermia skriver:

    Den här gillar jag jättemycket, tror det kan bli kärlek av detta (skrivet ur minnet just nu)

    Säg till om jag stör,
    sa han när han steg in,
    så går jag med detsamma.

    Du inte bara stör,
    svarade jag,
    du rubbar hela min existens.
    Välkommen.

    Av Eeva Kilpi förstås

  3. lustigkulle skriver:

    Det är så svårt att välja om man bara får ha med en.
    Kompromiss: Jag skriver in en i min blogg och en här!

    FRÅN EN STYGG FLICKA

    Jag hoppas du inte alls har det bra.
    Jag hoppas du ligger vaken som jag
    och känner dig lustigt glad och rörd
    och yr och ängslig och mycket störd.

    Och rätt som det är får du brått
    och lägga dig rätt för att sova gott.
    Jag hoppas det dröjer en liten stund …
    Jag hoppas du inte får en blund!

    Av Karin Boye – tonårsfavoriten.

    Forsell-dikten är så enkel och fin – vardagskärlek.

    • Lilla O skriver:

      Från en stygg flicka är också riktigt bra! Vet inte om Forsell är min största favorit egentligen, men det är en strof som fastnat!

  4. Lyran skriver:

    Jag har skrivit om den finaste av alla i bloggen 🙂

  5. Pingback: En vacker strof « Hannas hörna

  6. Hanna skriver:

    Jag bidrar också… med en sångtext om ett lite annorlunda förhållande.

    En vacker strof

  7. Bokmania skriver:

    Min favoritpoet när det gäller kärleksdikter är Maria Wine:

    http://www.bokmania.net/2009/11/en-vacker-strof-om-karlek-favorit-i.html

    Hermia och lustigkulle, era två dikter finns även i ”min” kärleksdiktsamling.

  8. agnes i Lund skriver:

    Är lite sen som vanligt men nu blev jag färdig att leta upp min gamla ”Svensk lyrik” tryckt 1967 och min gamla favoritkärleksdikt: Arioso av Erik Lindegren.
    http://agnesilund.blogspot.com/2009/11/arioso.html

Lämna en kommentar